"You Are the Navigator"

Den som sätter den quoten på rätt film får en stjärna i kanten som vanligt, fast risken är nog rätt låg att någon sett den mer än jag. Går att googla dock ;) Filmen är f.ö skönt corny och verkligen värd att se.

Hursomhelst, nu var det inte filmen som var ämnet för dagen utan min nya navigator, en TomTom ONE new edition som sökte husrum här igår :) Nog allt för att jag är prylbög men det finns ändå en vettig anledning till denna investering. Jobbet kommer att ta mig runt Sverige till en massa kontor som jag aldrig varit på, än mindre hittar till under kommande sexmånadersperiod. Att sitta med lösa kartor från Eniro eller Hitta har jag provat och det funkar inte speciellt bra så en navigator kändes som en helrätt lösning för att minska stressen.

TomTom 2
Köpte "sneak-varianten" med kartor bara för skandinavien då jag inte kan se att jag ska ut i Europa inom överskådlig framtid. Man sparar en femhundring eller så på det också samt att det alltid går att köpa till efteråt. Förutom det så kan det löna sig rejält ibland att titta runt efter vart man kan få den billigast. Även på stan alltså. Jag hittade priser mellan 2 495:- och 2 990:- på OnOff, Siba, El-Giganten m.fl ända till jag kom till Teknikmagasinet. Det visade sig att de har kampanj på den t.o.m idag (söndag) för 2 199:-, billigare än någon annanstans, inte ens på nätet. Ett enda exemplar hade dom kvar också. Megaflax :)

Så här mindre än ett dygn senare är den redan "hackad" och anpassad in absurdum och hittar nu till alla mAx och McDonald's inom landets gränser samt varnar för fartkameror. John Cleese eller Yoda kan också stå för den talade rösten om man vill. OnOff vill gärna påstå att den har TMC vilket vi nu kan avfärda. Lite synd är det men jag vill inte lägga de extra stålarna för finessen eftersom den är så ny i Sverige att den bara finns på top-of-the-line modeller för 6-7 000:- TomTom har dock en tjänst som heter Traffic och som ger snarlik funktion fast via GPRS.
TomTom 1
Ska ut och testa lite idag, kanske t.o.m flyga med den, fast det är den inte gjord för så det ska bli intressant att se hur den reder ut det. TomTom använder i huvudsak kartor från TeleAtlas men börjar ta in konkurrenten Navteq också, denna har TeleAtlas och har inte namnet på gatan där jag bor... mindre flaw eftersom min gata inte finns med på många andra ställen heller, men jag kan inte låta bli att undra vilken av leverantörerna som har bäst kartor för Sverige egentligen. Ska uppdatera kartorna i denna till senaste version och se om det ändrar nåt fast jag måste köpa mera flash-minne till den först.

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)
Postat av: H

Flight of the Navigator
Release Year: 1986
Movie Plot:A young boy discovers a space ship that takes him into the future. He uses the ship and goes on a quest that gives him vast knowlege of the universe.

2007-04-29 @ 12:32:40
Postat av: SonicBoomBoy

Guldstjärna spikas fast :) *banka*

2007-04-29 @ 13:08:55
URL: http://www.ratatosk.nu
Postat av: Pia

Peeks misstänker starkt att H använt sig av imdb.com :P

2007-04-29 @ 15:47:42
URL: http://pia.psdekor.nu

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0