Spel - En Straffskatt För Dom Dumma?

Det finns en del klyschor som syftar till att ringakta de som sätter pengar på olika former av spel, som den ovan. Eller, "the lottery - for people who don't understand statistics". Jag skrattar gärna lite åt det jag också men samtidigt så är jag den första att erkänna att det händer att jag spelar jag också, inte ofta, inte regelbundet, men det händer. För "håll drömmen vid liv" eller vad sloganen nu är stämmer ju. Det handlar ju inte om att jag verkligen tror att jag är den som kommer att vinna högvinsten, det handlar ju om att vara med om chansen hur liten den än är. Det lilla uns av spänning som trots allt finns där.

Alla som någon gång tar en Triss-lott eller leker med maten (V75) tänker ju sig själv sittande i TV4-soffan skrapandes fram 25kkr/månad i 25 år eller 43 miljoner på banken så att man kan "skita på chefens skrivbord" och bli ekonomiskt oberoende resten av livet. Det händer trots allt några hundra svenskar varje år att man får en rejäl påfyllning i kassan. Och det på några hundra miljoner speltillfällen. Ja, odden är rätt höga mot att man ska vinna nåt mer än 50:- eller kanske någon tusenlapp som bäst. Oddsen är skitlåga på att de flesta förmodligen kommer att gå back mot spelbolagen om man spelar regelbundet. Och rent samhällsekonomiskt är det väl en total waste förutom att staten blir lite rikare. Men, det ska inte bli någon vana den här gången heller.

Men, oddsen stinker rätt rejält om man inte spelar alls. Enkel logik, spela och ha chansen eller spela inte och, ja... ha pengarna kvar och göra nåt vettigare för dom? :) Whatever. Jag testade iaf nyss att lämna in några brickor lotto för första gången i mitt liv, den som önskar mig nybörjartur får komma på festen när jag firar mina 43 miljoner ;)

Om du nu vill festa med en korkad snubbe som satsade pengar på spel och dessutom stod för det förstås.

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)
Postat av: Torbjörn

"oddsen stinker rätt rejält om man inte spelar alls".
Hehe. Det är sant att man inte kan vinna om man inte spelar, men om du spelare så "vet" du att du förlorar.
Man skall göra det som man tycker är vettigt nu och för framtiden. Att köpa en lott är ungefär samma sak som att betala lite mer skatt (eller ge bort pengarna till dem som driver spelet). Det är själva poängen med lotterier :)

2007-08-12 @ 12:16:22
URL: http://www.freekick.org
Postat av: SonicBoomBoy

Helt sant, ingen bedriver ju verksamhet i välgörenhets- eller förlustsyfte, spelbolagen är de otvivelaktiga vinnarna på min dumma förhoppning att någon gång bli en av de tursamma. Men det hade jag ju redan sagt, iofs :) Och glöm inte att det ju är coolt att betala skatt ;)

2007-08-12 @ 12:50:34
URL: http://sbb.blogg.se
Postat av: Torbjörn

hehe!
Ja, jag förstår absolut drömmen att vinna 65 miljoner! Jag sitter också och hoppas på det. Den statistiska skillnaden om man inte köper en lott jämfört om man gör det är inte så stor, så vi kan båda hoppas! ;)

2007-08-12 @ 23:10:19
URL: http://www.freekick.org
Postat av: Tord

Den statistiska skilnaden om man köper en lott jämfört med om man INTE köper en lott är väl ganska många procent, eller hur?

2007-08-13 @ 19:44:45
Postat av: SonicBoomBoy

Ok, första dragningen och jag vann 65:- bara 3 spänn i förlust och jag är med även på lördag. Pretty fucking far from 43 miljoner men än så länge har de inte gått med nån större vinst på mig :)

2007-08-15 @ 21:42:03
URL: http://www.ratatosk.nu

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0