Bättre Sent Än... EAA Fly-In på Barkarby

Att det var en månad sedan nu får väl inte stoppa mig... :) Anledningarna att det dragit ut på tiden är många men det främsta skälet är ett rätt visset misstag jag gjorde med kameran. Jag vet av erfarenhet att den gärna överexponerar bilder när det är väldigt ljust ute så jag skulle ställa ner exponeringskompensationen med EV -0.7 men satte EV +0.7 istället... Bilderna såg ut som skit när jag tittade på dom och mot bakgrund att jag också tog 180st på en timme och 3 minuter så var det ett styvt jobb att sitta och rädda det som räddas gick. Jag ber därför också lite om ursäkt för att en del av dom inte ser så där jättebra ut och har lite onaturliga effekter i sig.

För den som inte vet vad det handlar om så är EAA = Experimental Aircraft Association och det svenska delen kallas för Chapter 222. EAA är en organisation som arbetar för att främja "hembyggen", dvs. flygplan byggda från grunden eller byggsats av vanliga amatörer hemma i garaget. EAA är också i en del länder ansvarigt för myndighetstillsynen av dessa flygplans tillkomst och skötsel. EAA förvaltar i Sverige också det så kallade X-registret där alla experimentklassade flygplan har sin registrering á la SE-Xnn. Inte bara hembyggda flygplan blir klassade som experimental utan även vissa andra udda fåglar och veteraner med "non-standard" bakgrund.

Något jag inte visste om när jag åkte dit och som blev dagens stora behållning var att den Biltema-ägda North American P51 Mustang som just kommit till Sverige fanns på plats och också flögs medan jag var där! Lycka! :) Kolla ett urval av bilder nedan och för den som vill se mer finns ett galleri som är lyxigt men verkar funka lite halvdant. Om det inte kommer fram någon bild, prova att ändra storleken på din Firefox/Internet Explorer, alltså hela programmets storlek på skärmen så verkar det hoppa igång.

Bark1
Översikt
Bark2
P51 Mustang
Bark3
Pre-flight
Bark4
Japp, det var det verkligen. Time för en Mustang i Sverige igen.
Bark5
Bark6
Lite avbrott i Mustang-p0rren :)
Bark7
Autogyron (ok, förlåt då, gyrokoptrar)
Bark8
Cessna Caravan på flottörer - vilket as!
Bark9
Republic Sea Bee
Bark10
Europa
Bark15
? :) Trodde det var en Moth men det är det ju inte...?
Bark11
Bark12
Bark13
Bark16
Bark14
Hälsningar och tack också till Marcus1 och Wannabee med "fruga" för grillkvällen innan, trevligt! Kul också att träffa Ern, dock förskonade jag världen från traumat att se SE-FZY utan att först behöva titta igenom galleriet ;)

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0