Sällsynt Åskfågel Siktad

Att ha semester och bo med arbetsrumsfönstret vettande så att jag ser trafik både till ESSL och ESCF har sina poänger :) Dock får man vara lite rappare i vändningarna än vad jag var denna dag när en SK37 dundrade förbi på väg mellan de två flygplatserna. Bilden nedan vinner inga priser men bär tydlig vittnesbörd ändå, denna Vigg har åtminstone tillfälligt återvänt hem till boet.
Viggen
Saab 37 Viggen-systemet är det som ligger mig närmast om hjärtat. Förmodligen av samma anledning som för många andra flygtokar, det var det flygplan som gällde när man först blev intresserad. Tyvärr är detta ett av få flygande exemplar som finns kvar efter en alltför tidig avveckling av 37-systemet. Jag har sett dom allra flesta militära jetdrivna flygplan och ett massivare och härligare muller än från en startande JA37 med 3 zoner EBK tända, ja det slås enbart av Rockwell B1B Lancer.

Till skillnad från vår som vanligt lika oupplysta "flygexpert" i lokalbladet så vet jag att Viggen kommer vi att kunna se ett bra tag till i uppvisningssammanhang, men i operativ tjänst är det snart helt slut.


Synd bara att alla ska känna att det är så nödvändigt att lägga musik på flygvideor men den andra här nedan ger i alla fall lite känsla för motorljudet och Viggens väldigt karaktäristiska kompressorljud (även om ljudet är kass för övrigt). Den ovan har mycket fina bilder.

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0