Mucka Inte Med En Tjänsteman

Statstjänsteman Bergholm. Förmodligen med nån fin titel som byrådirektör eller expert kanske. Staten har sina fina titlar som egentligen i huvudsak mest motsvarar en viss lönegrad och inte så mycket annat. Sent på eftermiddagen idag fick jag erbjudande om anställning hos kunden, dock utan att lönenivån var satt. Det är nämligen en sak mellan facket och arbetsgivaren att enas om, inte mellan mig och arbetsgivaren. Och jag som inte ens är med i facket och aldrig har varit. Märklig värld jag kommer in i där facket är så sjukt starkt att de ska vara med att sätta lön på en oorganiserad bara för att bevaka att deras medlemmar inte missgynnas.

Vad är det förresten som driver alla arbetsgivare att alltid ge besked av den här karaktären vid sämsta möjliga tidpunkt? Inför helger, storhelger och andra ledigheter, då passar man på bara så att folk ska få våndas på sin lediga tid och inte gå och sabba stämningen på arbetsplatsen? Eller vad är mekanismen? Kul är det i alla fall inte som anställd att spendera några superspända timmar på eftermiddagen precis före midsommar med att våndas över om man kommer att ha ett jobb efter oktober eller ej. Varför tänker man inte på den/de av oss som inte blev erbjuden fortsättning som nu får sin midsommar totalförstörd?

Nåja, hoppas lönen inte erbjuds alltför långt från begärd nivå så kanske det blir påskrift på tisdag. Skönt att det nästan är över och att jag kommer att en tryggad inkomst ett tag till. Och 31 dagar semester. Och flex. Och... :)

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0