Goodbye Trusty Old Friend

*varning - tech talk* :-)

Igår var det dags att byta ut en gammal trotjänare, mitt arbetsverktyg no.1. En Dell Latitude D600. Den har hängt med i tre år nu och genomlidit sisådär en 3-4 moderkortsbyten och ett skärmbyte på Dell's bekostnad. D600 har väl inte varit den mest lyckade modellen Dell har sålt och flera "patentfel" finns i serien, bl a dåliga diskar (IBM förstås) och dåliga gångjärn (går av) samt att WLAN-kortets antenn var dåligt ansluten och samtliga byttes i förebyggande syfte.
Dell D600
Dell'arna kom till genom min förra arbetsgivare som körde ett stort projekt för att byta ut samtliga maskiner i norden på ett bräde. Projektets namn: UpNorth! :) Den hade en 1.6GHz processor, 512MB RAM (sedermera 1GB) och 40GB hårddisk. Jag har köpt in och använt Dell sedan jag började i branschen runt 1996 och är överlag nöjd, alla tillverkare har sina problem, men Dell kör med standardkomponenter, byter inte prylar mitt i serier med samma namn och knusslar aldrig med att komma och laga nåt som är trasigt.

Entrada el IBM/Lenovo Thinkpad T60
IBM Thinkpad T60
Stor som sju svåra år och tung som en säck tegel, modell T60 2637 AB6. Sexigt va? T60 2637 AB6, säg det fort 10ggr den som kan... Översätter till en Intel Core Duo 1.83GHz, 60GB hårddisk (SATA) och 1GB minne.
Nädå, jag har inget mot IBM (varför växer min näsa plötsligt?) men de har under alla år byggt maskiner som är tyngre och konstigare konstruerade än alla andra. T ex, varför år 2007 måste man lossa 4 skruvar i botten och sedan vika upp handlovsstödet och ta bort flatkabeln till tangentbordet för att kunna stoppa i mer minne? Dell har det under en lucka i botten som sitter med 1 st skruv. Och varför sticker batteriet ut på baksidan och gör hela burken ännu större?

Vet ni vad det är för skillnad på IBM och Jurassic Park? Det ena är ju en massa skräcködlor som springer runt i en forntidsdjungel. Det andra är en film.

Nåja, T60 har sina fördelar med. Förutom att den är ny och fin förstås. En inbyggd lampa i locket som lyser på tangentbord *najs*. Hög kontrast mellan tangenterna och bokstäverna/symbolerna på dom. Fingeravtryckläsare för påloggning *now we're talking*. Sen är den ju ofrånkomligen snabbare med sina dubbla kärnor och nyare grafikkort och SATA-buss. Vi fick dessutom två strömkablar till den så vi kan ha en hemma och en på jobbet. Om Mr. T60 bara sköter sig så kan det nog bli ett inlägg om den också när den lämnar in om några år. Fast innan dess har jag nog blivit tokig på att ctrl-tangenten inte sitter längst ner till vänster, det gör Fn. Ge mig idiotingenjören och ett baseballträ någon, please!

Förresten så undrar jag också, varför i alsin dar, när man köper in stora mängder av en grej som förväntas leva 3-4år och användas av den mest tekniskt kräsna bunten människor, köper man nåt med så mediokra specifikationer? Samma sak på Dell'ens tid, den var out-of-date redan när vi fick den.

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)
Postat av: Henrik (nix)

NASA använder thinkpad. nuff said. ;D

2007-03-09 @ 23:30:00
Postat av: Pia

Giv mig styrka... Hur ska jag "tya med" att höra om den här laptopen i 3 år. Kan nån se till att kära sambon får en ny om ett år eller så, så jag slipper skav i öronen. Eller så tystar jag honom med lite Cisco-snack :P

2007-03-10 @ 00:12:42
URL: http://pia.psdekor.nu

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0