Photoshop is the Shit!

De flesta har väl hört talas om hur man kan manipulera bilder med hjälp av Adobe Photoshop (PS) och diverse andra program för bildförbättring/manipulation. Jag som varit datornerd i runt 15 år har nästan lika länge känt till PS och dess möjligheter. Ändå kan jag ibland inte låta bli att förundras, eller t.o.m skrämmas, över den woodoo som en del kan prestera med PS. En bekant som är en av dessa häxdoktorer beväpnad med rätt kunskaper och känsla visade mig originalet till en bild som jag redan hade sett färdigbehandlad.

image9
Såhär såg den ut före. En riktig skitbild som jag prompt hade raderat från minneskortet på kameran utan vidare åtgärd.

image10
Till att se ut såhär. Skrämmande. Fascinerande. Otroligt.

Jag går nu i lära hos ovan nämnda häxdoktor. Jag betvivlar att jag någonsin kommer att ha vare sig kunskap, känsla eller tid att lägga på att rädda en bild av den här sorten. Från zero to hero, från kass till vass tog i runda slängar 2 timmars pillande för den här bilden. Än så länge är jag glad bara att jag vågat börja dra i lite reglar och lära mig lite nya funktioner i PS...

Is the shit förresten. Det är en kul site på nätet, istheshit.net. "the shit", eller att vara det, är något positivt även om det kanske inte låter så först. Att vara "the shit", betyder i stil med "är grejjen". På istheshit.net kan vem som helst anonymt lägga upp en bild på något och skapa t ex photoshop.istheshit.net. Prova att byta ut photoshop mot valfritt annat ord och se vad folk lagt dit för kul.

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)
Postat av: Robin

Jag kan tipsa om Mattias Karlssons videoinstruktioner för PS på moderskeppet.se. Kanonlärorika!
/Robin

2007-03-07 @ 00:36:56
URL: http://moderskeppet.se

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0