En Helg i Den Heliga Vingens Namn 2 av 3

Dags för den utlovade del 2, nu gällande Laxå Jet Meeting som hölls helgen 5-6 maj på Laxå/Vena (ESSH). För flera år sedan såg jag för första gången en jetmotordriven radiostyrd skalamodell, dock bara på marken. Jag fick också känna på dragkraften genom att hålla emot modellen med motorn på fullgas. Jäklar...

Långt före det hade jag också hört talas om sådana och att det var en dyr variant på hobby och att de turbiner som fanns hade en fallenhet för att fatta eld... Jag kunde helt enkelt inte motstå att åka en sväng till Laxå som ligger bara 30min flygvägen från stan och titta på en samling av runt 50 jetdrivna modeller. Modeller som är 1,5 meter långa avbilder av riktiga jetflyglan och med förmåga att flyga 5-600km/h! Så hade också någon skrotat sin kärra dagen före och den låg i en svart sopsäck reducerad till träflis. Taskigt värre när de flesta lagt ner 20 000-100 000:- på sina modeller, exklusive all arbetstid och engagemang.

Jag drog dit i gamla hederliga SE-IFX som också är den kärra jag flög i första gången 1987. Min nya TomTom navigator fick också visa vad den gick för i luften. Helt ok, men att flygnavigera efter, nja...
Laxa1
Vackraste modellen där i mitt tycke - en F18 Hornet
Laxa2
Flightline
Laxa13
Laxa3
En del lade ner mer än allt på sina modeller :)
Laxa4
Briefing för de riktiga piloterna
Laxa5
Såhär ser en motor ut avskalad
Laxa6
Och såhär monterad i en F15 Eagle
Laxa12
Modellerna lät, luktade och såg verkligen ut som riktiga jetplan. En L39 t ex kunde lätt misstas på alla sätt med en fullskala. Nedan några bilder av en J35 Draken. Säg inte att den sista bilden inte kunde varit på ett fullskalaplan...
Laxa7
Laxa8
Laxa9
Superfin modell av en J21R! Wow alltså :)
Laxa11
En katt bland hermelinerna - SE-IFX tar igen sig i gräset
Laxa10
Väl hemma igen så blev jag lite smått chockad över vad som taxade upp till plattan utanför LFK - En Cessna 206 på flottörer! Jisses vad STOR den är!
Laxa14
Laxa15
Det var verkligen en udda fågel bland våra vanliga kärror den dagen, kul! Den som vill se fler bilder från dagen kan klicka här

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0