En Lång Hårig Sjuk Sköterska

Även om jag är ganska innovativ i mitt språkbruk, satsbyggnad som en kråka, mycket talspråk, överdriven, kommatering :) och egenpåfunna uttryck så försöker jag vara noga med stavningen. Jag är lite av en språkfascist på det området och jag går igång på folk som inte bryr sig det minsta om att stava rätt. Varför? Tja, varför har vi ett språk med givna normer? Jo, för att alla ska kunna förstå varandra så bra som möjligt, inte minst i skrift.

Jag var och lämnade in bilen för halvljuslampbyte (att man inte kan göra det själv längre är ju en skandal i sig) och tog en långpromenad hem. Genom industrilandskapet på Tornby och Kallerstad. Särskrivningarnas- och felstavningarnas förlovande land vill jag lova!

Det provcerar mig att det finns människor som bryr sig så oerhört lite om att kommunicera på korrekt svenska. Så lite att de gladeligen betalar tusentals kronor för att sätta upp skyltar, lappar, neonrör och whatnot med flagranta felstavningar och särskrivningar! Öppet tider, vedugns pizza, all service... och lunchrestaurangen på jobbet vars meny alltid innehåller nya och intressanta rätter såsom potatis gratäng, pom rösti och fläskfile medaljonger. Ta också tillfället i akt att ta ett bloss nästa gång du ser skylten "rök fritt" på en restaurang, det finns tydligen ställen där man fortfarande får röka :)

Om man nu ska meddela sig med andra människor och vet om att man inte är bra på att stava, kan man då i alla fall inte önska att människan brydde sig såpass att han/hon i alla fall tog hjälp av någon mer begåvad för korrekturläsning? För visst måste man väl veta med sig att man har svårt för stavning om man gick ut nian med en etta i svenska? Eller?

Att hänga upp felstavade skyltar, ibland för en massa pengar, berättar inte bara att du inte kan stava utan också att du är obegåvad och nonchalant. Är det så du vill framstå?



Tips, vid minsta tveksamhet, skriv ihop! Chansen är mycket större att ordet är sammanskrivet än tvärtom. Konjugerande s är också en bra ledtråd. Tänk efter, finns det något som heter vedugns? S:et är där för att sammanfoga två ord... bryt då inte isär dom! Överhuvudtaget, prova att uttala ordet, om det flyter som ett - skriv ihop!

För fler hår resande exempel och en gratis skum tomte , se skrivihop.nu en bra site med exempel och information om särskrivningsfenomenet som tyvärr inte utvecklas längre.

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)
Postat av: Åsa

Jag kommer att tänka på Linköpings Resecentrum, där jag sett skyltar som "CENTRAL STATION" och "Järnvägs Restaurang". Utanför biblioteket (innan det brann) sattes skylten "Statsbibliotek" upp (ska vara "Stadsbibliotek", eftersom staden äger det, inte staten). Jag har större förståelse för en stackars pizzabagare som stavar fel, än för de personer som ansvarar för mer officiella skyltar.

2007-05-18 @ 11:07:26
Postat av: Micke Stridh

Tack, underhållande skrivet, och jag håller med, till fullo.



Mvh,

Micke Stridh

Sthlm

2012-01-20 @ 21:34:31

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0