Dubbelflax Deluxe

Jag fick med kort varsel tid idag för att göra min årliga kontrollflygning för flermotorflygplan med Sven-Erik på Kungsair. Världens bästa flyglärare! :) Han, och tidigare också Elving Persson, är tillsammans med SE-EKW skyldiga till mången trafikflygares första steg in i ett mer professionellt flygande. Prognosen sa att vädret skulle vara finfint idag och det lät ju bra eftersom jag bara har behörighet för VFR på ME/p (Multi-Engine piston).

Dessvärre drog det in snöbyar och vi fick vänta en aning innan vi kunde dra iväg. När vi klev ur kärran för att gå och vänta så kom nedan förevigade flock med kanadagäss flaxande lite lätt oorganiserat från norr för att svänga mer sydväst ut rakt över fältet. Var ESSP måhända en brytpunkt i deras ATS-färdplan? :) Läcker syn i alla fall med runt 60 fåglar i en stor plog sådär.

Alla bilder klickbara för större.
PCME1
PCME2
PCME3
På den här bilden ser det verkligen ut som om jag flyger under plogen med gäss. Tyvärr hade jag inte sån flax... :(
PCME4
Gamla hederliga SE-EKW, en Beechcraft D95A "Travelair" från 1966. Sliten och ful och med en knappologi som för tankarna till engelskt 50-tal, men den går som en klocka och är ack så fin i luften...
PCME5
PCME6
PCME7
Tyvärr har man för mycket att göra hela tiden under en PC för att plocka fram kameran och plåta, annars hade det blivit underbara bilder idag. Vi flaxade i.a.f. över till Skavsta för en studs och sedan ner över Bråvikens mynning 5000ft och därunder för lite airwork, stundtals ovanför tunna moln. Sen tillbaks till ESSP för några studsar med olika konfigurationer och olika varianter av motorbortfall.

Allt fick finfint trots att jag nästan varit på väg att ställa in övningen p.g.a. en förkylning som puttrar i kroppen. Alltid lika trevligt att flyga SE-EKW, Mooneyn SE-LBV är mera "airliner" än vad man är van vid, men Beechen ÄR en airliner :)

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)
Postat av: F

Ekåwe'n är en Kungsängen-legend "i sin egen tid". Hur många timmar/landningar har hon i loggen?

2007-11-11 @ 22:22:38
URL: http://lae.blogg.se
Postat av: Bengt

Ingen aning... jag mailade frågan till S-E men har inte fått svar än. Let you know when/if I do...

2007-11-12 @ 21:53:21
URL: http://sbb.blogg.se
Postat av: Bengt

13.600h är svaret. Antal landningar okänt då detta inte summerats ner.

2007-11-13 @ 22:45:34
URL: http://sbb.blogg.se
Postat av: F

En hel del, men ändå inte så mycket som jag faktiskt trodde - hade gissat bortåt 20 000 hrs TTSN.

Om man ska en gång bygga ett flygmuseum även i Nrk (Föreningen Veteranflyg på andra sidan är ju på sätt o vis ett embryo) så ska Ekåwe'n inta en hedersplats :)

2007-11-14 @ 12:34:05
URL: http://lae.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0