En Nostalgitripp & Ett Farväl

Den som inte vill läsa en "gammal gubbes" reflektioner från den tid som var kan sluta läsa detta inlägg nu ;) För ja, jag är nog en rätt nostalgisk människa. Inte för att det var bättre förr utan för att jag tycker om att bli påmind om det som var, både gott och ont.

Ett ställe som verkligen framkallar kluvna känslor är min gamla mellan- och högstadieskola Österberga, sedermera omdöpt till Berga Skola vilket kommer att ignorera härefter :)) Skolan har nu gjort sitt och när jag läste i tidningen att rivningen snart ska börja så kände jag att jag vill tillbaks en sista gång för att se stället. Sagt och gjort, med kameran i hand åkte jag dit i skymningen i fredags.
Österberga1
De kluvna känslorna består i att jag tyckte om stället och lärarna trots att jag fick utstå 5 års oavbruten mobbning här. Jag hade trots det vänner och ibland var jag även accepterad av de som annars mobbade mig. Det var också här som mobbningen fick sitt slut mellan 8:an och 9:an.
Österberga2
Solen går ner för Österberga skola.
Österberga3
På väg till matsalen och aulan, minst en gång om dagen i 6 år gör att man minns den här gången rätt väl... Matan "aegdes" av Kirsten Moberg, den vresigaste gamla danska kärring man kan tänka sig som stod på vakt vid soptunnorna och bannade alla som inte ätit upp det man tagit åt sig. Vilse i pannkakan var rena "feelgood"-kuren jämfört med henne.
Österberga4
"Gympan" där Eva Lindgren och Peo Larsson gjorde sitt bästa för att för evigt avskräcka den måttligt begåvade atleten från framtida sportambitioner. Toppa det med de andra i klassen som snabbt insett vilka man inte ville ha i sitt lag...
Österberga5
Ingången till det som var "Power House", elevernas aktivitetslokal dit man gick på raster och håltimmar för att spela spel eller ta en fika. Kerstin Norlin som var skolvärdinna såg till att det alltid var ett trevligt och tryggt ställe att vara på.
Österberga6
Lågstadiepaviljongen. Jag gick lågstadiet på Ramstorps skola (nedlagd sen 80-talet) och Österbergas småungar vågade sig aldrig ner till resten av skolan. Man kan väl säga att de inte var välkomna på barns allra kärvänligaste sätt... ;)
Österberga7
100-metersbanan där man skulle springa 60 eller 100 meter på tid ibland... Otaliga är åren och fötterna som slitit denna asfalt till dess nuvarande sorgsna skick.
Österberga9
Vid slutet av banan ser man ner över "villa-Berga" där många av oss barn bodde. De flesta som bor i det här området hade i alla fall på den tiden koppling till Saab. Det var civilingenjörerna och deras familjers oas.
Österberga8
Lite moderniteter har tillkommit sedan jag gick där, som denna skatepark och hockeyrinken.
Österberga10'
Utanför stora kapprummet.
Österberga11
Förutom att skolan alltid är ett impopulärt ställe och utsätts för vandalisering så blir det ju inte bättre av att alla ungarna vet att stället ska rivas. Då gör det ju mer eller mindre ingenting att man har lite "kul"... Jag minns själv när jag var ett busfrö i 11-12-årsåldern och Ramstorp lades ner... oj vad rutorna var sköra... :))

Nåja. Nu är det snart slut som sagt. Marken där skolan står ska bli bostadsrätter genom HSB och Riksbyggens försorg. Såvitt jag kan förstå så ska man inte återanvända något av de befintliga byggnaderna liknande som man gjorde när S:t Lars Skola skulle bli bostäder. Jag gick på S:t Lars i gymnasiet och har sedermera även bott där :)

Tack Bertil Bökman, Sune Kristedal, Lennart Tylberg, Georg Tegnevik, Göran Hyland, Inger Bertilsson, Louise Nordström, Ture Örn, Lars Neselius, Kalle på gården och alla ni andra som satte färg på stället!

Adiós Österberga!

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)
Postat av: Öberg

Nostalgia! & samtidigt, grattis Österberga (i folkmun "Heavy-Berga" för att inte sammanblandas med Västerberga (i folkmun "Knarkar-Berga"), du är trots allt den av våra skolor som överlevt längst! (Vi behöver väl inte säga att det var över 20 år sedan vi lämnade stället?) Kommer gjutet använda det vid framtida löneförhandlingar på LiU att "alla skolor jag slutat på har alltid a) byggts om till bostäder, b) rivits, eller c) blivit Waldorfianska friskolor (upp till läsaren att bedöma vilket öde som är värst)...
Östbergabilder väcker 2 högfilosofiska funderingar:
1) var ord som "kreativ miljö" inte uppfunna när detta mästerverk byggdes, eller hur mkt öststat var egentligen Sverige när ritningarna synades?
2) bortsett från lunchraster i Power-house: Så visst, man tillbringade 3 år i denna kreativa miljö, men var?!? I kapphallen vågade man ju inte vara, den var vikt för hårdingar, snusare & smörpaketskastare. I korridoren fick man ju inte vara. & under de 3 åren var jag aldrig ute på skolgården mer än på skolavslutningarna... 40 minuter lektion - 10 minuter ickeexistensiell närvaro - 40 min lektion...

Till listan av Österbergas underverk & Tylbegs sandaler bör Per "knickers" Strömstedt adderas...

Tjo & tjim! & Goodbye E-Berga!

2008-04-30 @ 00:31:12
Postat av: Bengt

1) Jag tycker man borde K-märka eländet precis som man gjort med andra styggelser som miljonprogramsområden och kvarteret Presidenten i Norrköping där jag jobbar, Ö-berga framstår som en skönhet i jämförelse. 70-talets myndighetsbyggnader är verkligen en flirt med öst. Öst-erberga förresten? :) Inspirationskällan funnen.
2) Var höll Öberg till då? Lämnade aldrig klassrummet? :)

2008-04-30 @ 09:53:21
URL: http://sbb.blogg.se
Postat av: j andersson

kommer ej att sakna skolan!!

2009-03-19 @ 00:02:16
Postat av: j andersson

kommer ej att sakna skolan!!

2009-03-19 @ 00:03:11
Postat av: Peter

Gick ut 9:an 1982 och jag tycker inte om att den rivits. Det var inte alltid bra men i stort sett...

2010-01-12 @ 13:03:31
Postat av: Eva

Hjärtligt tack för den här nostalgitrippen. Jag gick ut 1973. Flyttade från Linköping 1976 så jag har inte sett skolan sedan dess.

Jag vill lägga till Gudrun Abrahamsson och Lars-Erik Ladenberg.

2010-05-11 @ 21:31:51
Postat av: Bengt

Eva: :) De namn du nämner tror jag inte var kvar när jag gick där, det är säkert många generationer elever som haft olika generationer av lärare och egna minnen därav såklart! Kul att du gillade inlägget.

2010-05-12 @ 08:54:07
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: Magnus Wass

Fina bilder,,,gick här 86-89 alltså 6e klass till 9e och det var ett jävla liv måste jag säga.. För det mesta gick man på OBS klass med Tuula Jacobsson.

Men visst är det tragiskt att skiten revs.....

2012-04-10 @ 09:21:54
URL: http://www.ostgotaleksingar.se
Postat av: Anonym

Kul att du gillade det, Mange Wass :) Vi gick där samma år. Tuula och OBS ja... hehe, hade jag glömt.

2012-04-10 @ 10:07:19
Postat av: Terry Rydin

Jaa det var synn att den revs, var hemma hos Thylberg och jobbade häromdagen, han är igång fortfarande men han börjar bli ganska gammal.....

2012-05-14 @ 17:30:05
Postat av: Per Ove Andersson Otto Andersson

Tack för den guidade visningen, kul med Power House Hans L och jag startade det hela tillsammans med Hyland:)... Mycket har hänt sen dess, så tråkigt att läsa om Ladens bortgång, en lärare som inspirerade, inte som Hedberg hans föregångare som jagade oss med "smisken"...

2012-07-11 @ 16:39:20
Postat av: Mange Olofsson

Tack för postningen av dessa bilder, vilken jävla retrotripp...:) Gick där slutet av 80talet och måste säga att det är mest bra minnen. Helt okej skola och tragiskt att den revs.

2013-07-12 @ 09:35:54
Postat av: Marcus

Sjukt många minnen man fick när man såg alla dessa bilder. Sj gick jag på den skolan för lite mer än 15 år sen. Synd att dom la ner en skolan som faktiskt fungerade.

2014-10-08 @ 13:36:57
Postat av: Marcus

Sjukt många minnen man fick när man såg alla dessa bilder. Sj gick jag på den skolan för lite mer än 15 år sen. Synd att dom la ner en skolan som faktiskt fungerade.

2014-10-08 @ 13:36:59

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0