Anonym Integritet?

"Integritet (lat. inte_gritas, av i_nteger 'orörd', 'hel', 'fullständig', 'oförvitlig', 'hederlig'), rätt att få sin personliga egenart och inre sfär respekterad och att inte utsättas för personligen störande ingrepp"

Dagens nyhet om att en anställd på KS lagt ut operationsbilder på Facebook fick mig att börja fundera men jag vet inte riktigt vad jag ska tycka. Om bilderna bara föreställer organ eller en öppen operationsyta på en i övrigt täckt kropp utan andra kännetecken synliga, är den personliga integriteten kränkt då?

Svaret på det är kanske ja om man med det menar att jag ska kunna bli opererad utan att behöva fundera på om bilder på min lever ska hamna på nätet eller inte (ingrepp i min inre sfär). Men egentligen? Är integriteten skadad när inte ens personen själv utifrån bilden kan identifiera att det är den?
Förmodligen finns det kanske t.o.m. rättsfall som benat ut det men jag undrar.

Självklart är agerandet klandervärt och den som gjort det har varit omdömeslös och kanske brutit mot både tystnadsplikt, anställningskontrakt och allmän etik men frågan rasslar ändå runt i skallen på mig. Uppstår en kränkning om bilden/handlingen inte kan kopplas till en individ?

 Vad säger ni kloka läsare där ute, hur tänker ni? :)

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)
Postat av: Åsa

Jag tycker inte att kränkningen ligger i att bilderna oidentifierbara ligger på nätet, utan att fotografering skedde under ingreppet, utan tillstånd av patienten, för ett ändamål som inte var till medicinsk fördel för patienten.

2008-08-11 @ 17:33:40
Postat av: David

Instämmer till fullo med Åsa! Mvh David

2008-08-11 @ 18:16:18
Postat av: Bengt

Ok! Bra formulerat. Det finns ju såklart en uppsjö med kränkningar där ute som är helt okända för den som skulle kunna känna sig kränkt av det. Så det graverande för den här personen var inte i första hand att han publicerat bilderna utan omständigheterna/motivet till deras tillkomst(?). Kränkningsmomentet finns där oavsett om det finns någon som kan känna sig kränkt. Men utan publiceringen hade det ju inte blivit något av detta heller, om bilderna hade hamnat i hans privata album av någon outgrundlig anledning.

2008-08-11 @ 19:44:23
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: Åsa

Om sjukvårdspersonalen "passade på" att utnyttja att du var sövd för sina egna intressen, skulle du inte bli sur om du fick veta det när du vaknade? Är det mindre fel om patienten inte vet om det? "Det man inte vet har man inte ont av"? Så resonerar ingen inom etiken i alla fall.

2008-08-11 @ 20:29:49
Postat av: Bengt

Jag borde ta en kurs i etik tror jag :) Står i tidningarna nu att det inte kommer att kunna prövas som ett brott iaf utan bara mot KS etiska regler och antar jag, personalansvarsnämnd eller liknande.

2008-08-11 @ 23:03:09
URL: http://sbb.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0