Madrid-olyckan

Låt mig filtrera soppan lite.

Rent allmänt betraktat är för det första flyg fortfarande det med hästlängder överlägset säkraste sättet att transportera sig på. Det är snudd på farligare att ligga hemma i sängen (nåja). Dessvärre så blir ju olyckornas konsekvenser ofta större då det är ett masstransportmedel. Och mer "spektakulära".

Sen är det också så att de flesta flygolyckor av tekniska orsaker är unika, det är sällan samma fel vållar mer än ett haveri fast SAS Dash-8 Q400 är ett färskt undantag även om ett av haverierna inte hade samma tekniska orsak som de andra om jag minns rätt. Det går alltså inte att säga att "det var det där igen, det brukar hända", de flesta olyckor uppdagar mer eller mindre unika händelseförlopp och okända svagheter. Sen går det givetvis att kategorisera orsaker som pilotfel, tekniska fel, underhållsbrister, rutinbrister, slarv etc. Vissa flygskeden är mer olycksdrabbade än andra och mänskliga faktorn är den klart vanligaste orsaken.

Även om MD80-kärrorna börjar bli lite till åren så är det så som många försökt framhålla underhållet som är det viktiga. Så länge man inte hittar ett konstruktionsfel som orsak så finns ingen anledning att ställa hela flottan av flygplan på backen. Jag hittade ett mycket intressant dokument från Boeing med statistik på massa olika ledder om haverier de senaste 48 åren och MD80/90 har man förlorat 20 st och snittet är under 1 plan per miljon avgångar. Dessutom hade endast 12 av dessa haverier dödlig utgång. Se sidan 20 i dokumentet. Minns också Gottröra, samma maskintyp, alla överlevde.

Orsaken till problemet för denna flight är onekligen tekniskt då en motorbrand uppstått men anledningen till att det slutade så illa kan bero på både människa och maskin (även om människan också är konstruktör och underhållare av maskinen). Kanske förvärrade besättningens agerande situationen eller kanske hade de ingen kontroll och flera fel samverkade, det återstår att se. Betänk också att det första problemet med kärran som gjorde att de vände in igen inte behöver något som helst med olyckan att göra. Kärran har tusentals system varav många man kan klara sig utan utan att det påverkar flygsäkerheten.

Många säger också till mig när man pratar om flygolyckor att "alla dör ju jämt" vilket inte är sant (även här i Madrid). Se statistiken och tänk också på att det även i olyckor där när många liv släckts många gånger också finns överlevare. De flesta incidenter, nödlandningar o.s.v. som inträffar slutar faktiskt rätt bra. Men dom skrivs det ju inte lika mycket om.

Min enda amatörmässiga spekulation i ämnet är att jag är rädd för att bolagets pressade situation påverkat utgången. Det vore inte så konstigt om en negativ arbetsmiljö i kombination med stressen runt tekniska problem med tillhörande försening orsakat att besättningen varit i overload långt innan start. Sen kan de som sagt varit chanslösa ändå av tekniska skäl. Ska bli intressant att se vad utredningen kommer fram till. Just my two cents.

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)
Postat av: Åsa

Jag hatar ordet "mirakelräddad"!

2008-08-22 @ 11:51:58
Postat av: Bengt

Tja, och jag döds*-nånting. Finns massa floskler som kvällspressen tar i med. Snart har de gjort slut på sensationsorden...

2008-08-22 @ 12:33:50
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: David

Såg faktiskt Spanair A 321 nyss på låg höjd på väg mot Norrköping. Brukar stiga rakt över Björs ca 19.30 mot sydliga breddgrader! Mvh David

2008-08-22 @ 18:55:03
Postat av: Bengt

Ducka! :)

2008-08-22 @ 20:01:34
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: Camilla Lejon

Såg just i Expressen att ett SK60 hade "kraschat" i Kallinge..dvs. piloten hade vid en fart av 80 km timmen avbrutit en start pga fåglar, inte kunnat stanna i tid och fångats upp av nätet och varken planet eller besättningen hade skadats..På tal om haverier, kommer ihåg när Air France kanade av Pearson i Kanada (tror det var 2005)..hela planet stod i brand och CNN som rapporterade sa att alla troligen var döda, då ringde en av passagerarna till nyhetsbolaget och meddelade att alla var ute ur planet och ingen var svårt skadad..alla haverier är tragiska på ett eller annat sätt men det stör mig när media "gottar" sig och försöker överträffa varandra med snaskiga rubriker. Hälsningar Camilla i Malmslätt.

2008-08-22 @ 21:52:00
Postat av: Bengt

Camilla: sant :) Såg det om 60:n också och det är iofs illa att hamna i fåglar och sedan ryssjan men haveri.. tja? Media gottar sig allt vad de kan hitta och jag tycker lika illa om det som du. Har satt mig själv på avvänjning från Aftonbladet... max 1 ggn/dag nu! Får se hur det går :)

2008-08-22 @ 23:19:16
URL: http://sbb.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0