"Tyskan"

Morden i Arboga engagerar. Själv vet jag inte riktigt vad jag ska tro om "tyskans" skuld eller inte. Ibland skriker känslan justitiemord och ibland att det nog faktiskt är hon. Det är svårt nog att tränga fram genom medias bilder som målas upp men det verkar ju inte som hon är en helt stabil eller ärlig figur hur man än vrider på det.

Jag hörde delar av förhöret i rätten med henne där hon försvarade att hon inte lämnat uppgifter om människor som träffat henne och skulle kunna stärka hennes position med att hon av princip inte vill utsätta sina vänner för att bli indragna i detta. Principer är väl bra att ha och stå fast vid... men kanske inte när det som står på spel är att bli dömd för något man gör gällande att man inte varit inblandad i? Gå i fängelse oskyldigt dömd för att skydda sin vänner av princip? Nä, dra mig på en liten vagn... Dessutom, om jag varit hennes vän så skulle jag väl gått till polisen självmant för att ge hennes story ökad trovärdighet?

Emellanåt tycker jag också det finns toner som får mig att ana oråd á la justitiemord. Den tekniska bevisningen förefaller ovanligt svag och mycket handlar om indicier, om än kraftfulla sådana. Men hur hårt har polisen ansträngt sig för att hitta andra tänkbara gärningsmän och hur mycket har man lagt på att sätta dit den suspekta tyskan?

Att vara en annorlunda person är inget brott och vi behöver inte förstå tyskans tankegångar och värderingar även om det är lätt att lägga dom till last för henne då de verkar avvika från våra egna. Men hon jobbar ju hårt på att skjuta sig själv i foten när hon inte ens försöker styra undan från det som väcker misstanke och anstöt hos de människor som ska döma henne och de som längtar efter hämnd och upprättelse för det oerhörda som drabbat dom. Mot bakgrund av det så framstår hon hursomhelst inte som särskilt slipad.

Vi får se hur det går men jag skulle avsky en dom mot en nekande på vad som förefaller vara såhär svaga grunder.

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)
Postat av: Tom

Följer rättegången via media med stort intresse. Håller med om att hon skjuter sig själv i foten. Tyskans trovärdighet finns ju inte.

2008-08-07 @ 16:24:11
URL: http://www.pilotmagazinet.se
Postat av: Bengt

Nej och får man tro medierna idag så börjar hon väl inse det själv :)

2008-08-07 @ 20:00:00
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: Torbjörn

Den tekniska bevisningen är svag eftersom de tre personerna levde när vårdpersonal kom till platsen. Att försöka rädda barnen och mamman förstörde brottsplatsen (i alla fall så som jag förstår det).



Tyskan vägrar att berätta vilka av sina vänner som ger henne alibi - vilket låter som att hon antingen är totalidiot eller skyldig.

2008-08-08 @ 19:29:29
URL: http://www.freekick.org
Postat av: Bengt

Torbjörn: executive summary :) Totalidiot eller skyldig. Eller sjuk på något sätt.

2008-08-08 @ 20:06:42
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: Bengt

Och förresten... ja, visst var det så med brottsplatsen. Jag har flera gånger undrat vad ambulanspersonalen har för anvisningar vad gäller brottsplatser. För även om det är bråttom och det viktigast är att rädda liv så måste det ju finnas ett antal försiktighetsåtgärder de kan vidta för att förstöra så lite som möjligt, inklusive hindra en massa andra från att klampa in där sen.

2008-08-08 @ 20:08:48
URL: http://sbb.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0