Vändningen

Idag är det vintersolstånd. "Årets kortaste dag" vilket inte riktigt stämmer då även imorgon är lika kort :) Det tar flera dagar, uppemot en vecka faktiskt, innan skillnaden i dagljustid blir i någon mån märkbar (+3min). Och om man med dag avser veckodag/dygn så är det ju ingen skillnad alls någonsin, men nu ska vi inte spåra ur här :) Hittade en trevlig site när jag googlade efter solens upp- och nedtider som täcker hela världen i rätt stor detalj.

Själv har jag just blivit varse hur korta dagarna är och hur mörkt det faktiskt är. Kanske har min varseblivning fördröjts av att man ju knappt sett solen den senaste månaden eller nåt, men jag är ju inte himla perceptiv heller. Idag liksom igår är den faktiskt framme och jag ska ge mig ut och hitta en julgran. Lite i senaste laget tycker kanske en del men jag vill inte ha en gran som huggits i början av november och barrar direkt. Nu kanske jag får en ändå, men med lite tur får jag en som är huggen senare... Jag vill i.a.f. tro att chansen ökar.

Kuriosa: jag hjälpte i många år julgransförsäljaren i mitt kvarter och fick även sköta allt själv vissa tider så jag vill tro att jag kan en del om granar och det har väl gjort mig rätt så kräsen... men alla har ju sin egen smak dessutom.

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)
Postat av: Åsa

Vår plastgran har hållit sig i flera år.

2008-12-21 @ 11:46:50
Postat av: Bengt

Skulle aldrig komma innanför min dörr. En äkta doftande icke helt symmetrisk/perfekt levande gran är mer än halva julens själ för mig.

2008-12-21 @ 11:50:19
URL: http://sbb.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0