Kent Rokkar 013

Hade köpt plåt till Kent:s konsert här i stan som gick av stapeln ikväll. Jag har inte sett dom live förut men ryktet som "Sveriges bästa live-band" (slitet uttryck) satte ribban skapligt högt. Samtidigt vet jag att jag är ett 50/50-fan av Kent. Vad menar jag med det då? Jo, jag gillar typ hälften av låtarna så jag räknade nog inte med någon religiös upplevelse där alla mina favvolåtar staplades på varann precis utan mera ett bra gig med highs och lows.

Lite kom förväntningarna att överträffas för bitvis var det nästan religiöst! :) Kent bjöd på en mycket välgenomtänkt gig nästan med ett svart håls täthet. Underbart även om jag som sagt inte gillar alla låtarna :)
Kent1
"Familjen" som var förband hade jag inte hört alls förut. Mycket tung synth men inte så omedelbart medryckande men jag tror nog jag vill lyssna lite mer på deras musik. Gjorde ett bra jobb i alla fall även om Linköpingspubliken är notoriskt svårflirtad :(
Kent2
Solen går upp och Kent eldar igång...
Kent3
Kent4
Många ljuseffekter och en videoduk i bakgrunden bjöd på förstklassig show. Påkostat och jävligt snyggt!
Kent5
Kent6
Jocke Berg gör sin grej.
Kent7
Jocke och Sami (tror jag) röjer.
Kent8
Kent9
Körsångerskan på en av låtarna var med som video :)
Kent10
Kent11
Just som effekten av ljusshowen började kännas lite "jaja, har ni inget mer?" så körde man igång med laser... KOOOL!! Inget jag inte sett förut iofs men laser är häftigt :) Och snyggt!
Kent12
Kent13
Kent14
Kent15
Kent16
Eller hur? :)

Jag är en total sucker för den klassiska avslutet på rocklåtar med en ljudvägg med bara bas, elgitarr och slagverk som långsamt pumpar brutalt och skoningslöst upp i ett crescendo och bara tystnar tvärt. Fick två sådana under kvällen och då blev det lite religiöst lyckorus med en tår i ögonvrån :) Slutet på "Ingenting" är lite sådant på skivan men på konserten var det extra uppiffat och fick tjäna som slutet på huvuddelen av konserten. Brutalt! Sen blev det förstås extranummer, först två låtar och sedan en till i ett sista extranummet.

Linköpingspubliken är som sagt svårtflirtad, tyvärr (tråkmånsar!) och det tog ett tag innan folk började låta sig ryckas med. Fastän de gick på tio minuter sent så fick jag resa mig många gånger för att släppa fram bönner som inte satt sig, kom i tid era spån!

Kent gjorde sitt bästa men publikkontakten blev inte så bra men det var inte för att dom inte slet för det. Kul att det kommer ett bra band till stan, folk har tjatat och gnatat så länge om att det aldrig är några vettiga evenemang. Om jag vore en artist som inte heter Lars Vinnerbäck så skulle jag inte göra om misstaget att spela här dock. Väl kämpat i motvinden Kent!

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)
Postat av: Christina

Tänkte väl att man skulle få lite konsertinblick här... Sitter själv & lyssnar på när småfulla studenter sjunger sig förbi utanför mitt fönster... inte en strupe torr

2008-02-08 @ 17:03:22
Postat av: Bengt

Skriv en recension vettja och spika upp på deras dörr ;) Kul att du kommenterade!

2008-02-08 @ 18:20:27
URL: http://sbb.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0