Flygande Baksmälla

Denna veckas studielediga period blev inte allt jag hade hoppats på. Jag var bespetsad på att städa av de dubbla doserna av ALW som jag låg efter med och sen ta MET också men jag har inte nått ända i mål. I torsdags läste jag på bra hela dagen även om det var lite motigt. På eftermiddagen ringde FlygC och frågade om jag inte skulle ta utcheckningen på Reims Rocket som jag rapporterade om nedan och så gick hela halva fredagen åt till det och sen var jag slut och hade skallebank resten av dagen, läste förvisso en del men det var nog begränsad mängd som fastnade.

På kvällen var jag ju dessutom nere på klubben en sväng igen för att försöka fånga den PAC750XL som skulle mellanlanda. När den inte kommit i utsatt tidsspann med marginal åkte jag hem för att plugga igen. Hade väl läst 10min när jag hörde den på radion och den kom svepande över taket. Kastade mig ut och körde som en biltjuv ner till klubben men vad hjälpte det...

Bakdelar av alla de sorter kan vara sexiga men en PAC750XL är ingen vacker maskin från början och att se den från den här vinkeln på rymmen från mig var väl ingen höjdare på något vis :(

Något brandflyg blev det inte på lördagen och på sätt och vis var jag glad för det så jag kunde plugga istället. Men vid 17-tiden så ringde brandflygchef L mig och frågade om jag hunnit supa till ännu eller om jag kunde ta en utryckning :) Klart jag kunde det! Iväg ner till Kisa/Horn-trakten för att undersöka ett antal larm om röklukt. Det visade sig dock att hela södra Östergötland och norra Småland var insvepta i rök från en känd brand vid Ankarsrum. 1,1h Reims Rocket fick jag i.a.f. och det var trevligt att få flyga den under lite mer avslappnade former än det blir med lärare. Den flyger faktiskt bättre än den ser ut :)

Jag tror att jag har lidit av lite "baksmälla" den här veckan, varit trött, huvudvärk, delvis lite oinspirerad men jag har i alla fall klarat av dubbel dos av ALW och skrivit av proven med mycket god marginal. Om jag bara hade haft orken att klara av MET också så hade jag legat tillbaka i ordentlig fas med utbildningsplanen, men det får bli en annan vecka. Ikväll är jag precis slut och uppstressad, försökte sova lite förut för att kunna ta ett kvällspass med MET men jag kunde inte somna. Nåja, ingen panik men det hade varit skönt... Hursomhelst blev det 2,5h till i loggboken den här veckan och till nästan ingen kostnad och flygtid är aldrig fel. Dessutom är det avkopplande och påminner om målet!

Nästa vecka är det POF och HPL som gäller. Och kanske kör jag även MET:en då för veckan är egentligen planerad att innehålla även COM som jag ju är befriad från.

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)
Postat av: F

Testa ingen lomcevak med Reims Raketen, detta snack om huvudvärk o baksmälla kan ju slås ihop i en dylik manöver ;)



Förresten, du vet väl att en hel del brandflyg i USA körs av Civil Air Patrol med gamla Cessna T-41...alltså i princip Reims Rocket...

2008-07-07 @ 09:57:36
URL: http://lae.blogg.se/
Postat av: David

Hallå Bengt! Hur ofta står det en "udda" fågel på plattan på Saab? En gång i veckan,månaden,halvåret?Ja,det beror ju på vad man tycker är exotiskt förstås! Jag går igång hårt på bizjets +lite större turpoprop. Fast det känns som man missar 80% av kärrorna när man inte har några kontakter bland "tornugglorna"! Mvh David

2008-07-07 @ 13:02:55
Postat av: Bengt

F: klurighet där noterade jag :) Lomcevak=baksmälla på tjeckiska, hehe :) Jag visste att T41 och Rocketen är ungefär samma men inte att de användes så i USA.



David: Tjadu... jag önskar jag hade nån försänkning ibland tornugglorna också som ville ringa mig när något annorlunda var på G. Jag skulle nog säga att lite olika bizjetar ser du där varje vecka. Riktigt annorlunda saker.. tja, den som det visste, helst före :) Köp en flygradio och lyssna, kolla upp när det är en reg. du inte känner igen.

2008-07-07 @ 13:11:52
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: Karin

Hej Bengt! Hehe...förlåt för att jag förstörde din bild av Pac:en. Jag var 45 min sen från Gryttjom, därav 45 min sen till Saab :) Tack för hjälpen med väskan iaf! ler

MvH Karin

2008-07-09 @ 13:18:46
URL: http://aztec.blogg.se/
Postat av: Bengt

Vassego :) Du måste tyckt jag var rätt strange då, men de bjuder jag på :)) Nu vet du vad som "hände".

2008-07-09 @ 13:21:32
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: Karin

Lite förvånad blev man förstås :) Men jag lovar dig en sak...ju mer man tittar på Pac:en desta vackrare blir den! Ska till Ålborg o flyga härnäst, med Hiwa men han svek oss ;)

Ha det bra så ses vi!

2008-07-09 @ 14:12:19
URL: http://aztec.blogg.se/
Postat av: Bengt

Det är kanske som med SE-FBS, den flyger bra men ser... inte lika för jävlig ut som först :) Ja, det är svikigt av Hiwa, jag skulle ju hellre flyga PAC än 737 any day of the week host host ;)

2008-07-09 @ 14:48:56
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: Bosse

2008-07-10 @ 08:10:18
Postat av: Bosse

Hej Bengt.

Jag vet inte om det bara är jag som får fel men det går inte att skriva kommentarer under inlägget "Nya Grepp".

404 Not Found

2008-07-10 @ 08:12:32
URL: http://snubbelfot.wordpress.com/
Postat av: Bengt

Hmm... alltså blogg.se verkar ha nåt problem mellan sitt publiceringssystem och webservrarna. När jag skrev och publicerade det så kom det inte ut förrän jag skrivit ett inlägg till efter (som jag sen tog bort) och i RSS kom det också upp som 404. Det verkar helt skadat det inlägget :( Ska kontakta deras support och se vad de säger. Ska labba lite också... tack för tipset! :)

2008-07-10 @ 08:32:33
URL: http://sbb.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0