LJUS! :)

Outgrundliga äro datanerdens vägar och känsloliv kära vänner, eller? :) Från spam-mörkret igår till lyckan idag över en ny hårddisk. Det behövs inte så mycket ;) Hårddiskar har det ju blivit ett par genom åren och det är inte så mycket att yvas över, väldigt osexigt. Men just detta inköpet var lite speciellt. Det är mer än 10 år sedan jag köpte min första disk som var på 1GB (gigabyte). Idag ankom den första på 1TB (terabyte), alltså tusen gånger så mycket.


Jag minns min tanke när jag installerade den på 1GB - "hur ska jag någonsin kunna fylla upp den här?". *Spaaaaaace!* Det var på den tiden man fortfarande satt på modem och knappt ens på Internet utan på FidoNet och BBS:er som fortfarande var stort då. Känslan är inte densamma idag när musik och videofiler på massor med gigabyte inte tar mer än minuter eller timmar att ladda hem. Idag har jag mer utrymme på pinnen i min nyckelknippa.

Men det är en liten och nerdig barriär som sprängs, om än en virtuell sådan och en viss förlängningsfaktor finns det ändå :)) (billiga kommentarer: on). Det lär dröja minst 10 år till innan vi ser en disk på 1PB (petabyte).

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)
Postat av: Michis

Petabyte?

2008-07-31 @ 19:51:50
URL: http://michis.blogg.se/
Postat av: Bengt

Yes, petabyte is the new terabyte :)

2008-07-31 @ 19:53:47
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: Åsa

Jag velar mellan att skriva följande kommentarer:



1. Citat från 70-talet: "1 Mb - allt minne du någonsin kommer att behöva."



2. Om du inte laddade ner olagligt, skulle du inte behöva så stor hårddisk.

2008-07-31 @ 21:17:30
Postat av: Bengt

640kB är mer än någon någonsin kommer att behöva - Bill Gates 1981. Tja... jag tar bara backup av filmer jag köper precis som du *host* ;)

2008-07-31 @ 21:22:30
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: Pia

Hmmmm... PEEEENISFÖRLÄÄÄÄÄNGARE !!

2008-07-31 @ 21:41:26
URL: http://pia.psdekor.nu
Postat av: Pia igen

Lagra va fasiken du vill. Men nästa gång jag ber om att få låna diskutrymme svarar du "javisst lilla söta rara Pia. Hur mycket vill du ha"

2008-07-31 @ 21:44:07
Postat av: Bengt

:)

2008-07-31 @ 23:02:04
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: Bosse

Citatet om Bill Gates är kul och har figurerat många gånger. Det trista med det roliga är att han aldrig sagt så. Samma sak gäller Tomas Watson (ordförande IBM 1943) som enligt citatet skall ha sagt: ”Jag tror att det finns en världsmarknad för kanske fem datorer”. Citaten är påhittade men roliga.

Det går att läsa om dessa citat och några till i tidningen Tech World nr 6-7.

2008-08-01 @ 08:14:29
URL: http://snubbelfot.wordpress.com/
Postat av: Åsa

Jag har sett citatet tryckt i en svensk datortidning från 70-talet, men det var inte Bill Gates som låg bakom.

2008-08-01 @ 08:18:48
Postat av: Bengt

Intressant. Och jo, jag har också hört förut att det är skrönor men det som gör skrönor till skrönor är ju just deras deras "trovärdighet". Det finns definitivt de som sagt liknande saker förr i tiden, idag tror jag att man vis av erfarenheten är mer försiktig med sådana uttalanden :)



Som min Pb-disk om 10 år. Känns sanslöst men om 10 år så har 10Gbit trådlöst bredband och HDTV/DVD som vi inte kan drömma om idag att fylla våra petabyte med. Fast det känns rätt avlägset just nu.

2008-08-01 @ 08:55:45
URL: http://sbb.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0