Snabba Cash

Jag har nu sällat mig till den stora mängden som läst Jens Lapidus omtalade debutroman Snabba Cash. Summa summarum: what's the fuzz?

Den var inte dålig och jag har läst den med spänning men den var inget märkvärdig och jag tycker att den haltar betänkligt i sin berättarteknik. Det är verkligen en debutroman som snarare vilar meriterna av sin bakgrundsresearch och författarens insikt i Stockholms undre värld än på hans litterära talanger.

Jag kommer dock strypa herr Lapidus om han inte släpper en fortsättningsbok någon gång framöver, för det han verkligen lyckades med var att skapa en nyfikenhet och ett engagemang i bokens karaktärer. En nyfikenhet som inte blir stillad och som ställs inför ett antiklimax i bokens slut eftersom den berättar ganska lite om hur det gick för personerna efter den händelse som fick tjäna som (ett för tidigt) avslut.

Trådarna hänger lösa färdiga att sys vidare på och när det händer kommer jag att köpa boken så snart den kommer ut för jag vill veta om Fahdi överlevde, jag vill veta om Jorge kommer att lyckas med sin hämnd på Radovan och Mrado, jag vill veta vad J.W lärt sig och vad han gör när han kommer ut och jag vill veta vad som hänt Camilla. Jag vill lära mig mer nysvenska ord som chola, aina, turre, shuno och annat.

Hör du det, Jens?! ;)

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)
Postat av: Bengt

Och nej, Aldrig Fucka Upp är inte en uppföljare på Snabba Cash. Tyvärr.

2008-07-16 @ 20:54:06
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: Bosse

"Aldrig Fucka Upp" gick tidigare att hämta gratis som ljudbok på DN, men det ser ut som det inte går längre. Personligen tycker jag att "Snabba Cash" var bra.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3358

2008-07-17 @ 08:04:59
URL: http://snubbelfot.wordpress.com/
Postat av: Bengt

Aldrig Fucka Upp fanns också att ladda hem från andra ställen på nätet *host host* :)

2008-07-17 @ 09:46:29
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: Torbjörn

Snabba Cash hade definitivt något som fångade mig. Det hackiga språket störde mig i början, men jag vande mig. Som påpekats förut så är detta språk inte något som Lapidus hittat på själv, men det spelar mindre roll.



Jag tycker att han lyckas bygga upp intressanta karaktärer och en del spänningsmoment. "plotten" som sådan är dock lite ostadig och i slutet (karakteristiskt för författare som inte riktigt vet hur man skall knyta ihop säcken) låter Lapidus några storys gå ihop i mycket osannolika sammanträffanden, vilket fick mig att bosktavligen himla med ögonen.



Jag tycker att det är en helt okej bok med klara kvaliteter - både i berättarteknik och förmågan att få oss vanliga svensson att tro att det är så här det ser ut och låter i undre världen i Stockholm (nej, det gör det inte, om jag minns rätt så är Lapidus den förste att erkänna detta).



Bristen på intressant intrig i djupet och uppvisningen i oförmåga att bygga berättelsen på längre sikt (klumpiga sammanträffanden och krystade upplösningar) gör att jag tackar för några dagars underhållning och lämnar "aldrig fucka upp" oläst så länge.



Inte osannolikt att den blir läst någon gång, men eftersom jag kommer att misstänka att storyn kanske inte håller riktigt här heller (trots att Lapidus själv påtalat att han insåg att storyn var lite tunn i första boken och vill förbättra sig), satsar jag på nya bekantskaper där jag fortfarande kan dupera mig att tro att jag kommer att erbjudas en fullständig och imponerande upplevelse, samt några beprövade kort.



Fråga löd: What's the buzz? "bra för att vara svensk?" ;)

2008-07-20 @ 21:22:18
URL: http://www.freekick.org
Postat av: Bengt

Jättekommentaren Omar. Kul :) Lite bättre uttryckt och preciserat än vad jag kunde förmå, jag håller med. Men jag tycker också det var rätt uppenbart tidigt i boken att målet var att de här parallella figurernas öden skulle sammanflätas. Det är ju ett grepp som inte är helt ovanligt men det var väl inte helt snyggt genomfört. Jag störde mig en del på de rätt stora hoppen i tid som var nödvändiga för en del av storyn men som lämnade andra delar bakom sig och man bara fick ett kort retrospekt av vad som hänt sen. Samt det hastigt ihopsydda slutet med för lite om vad som hände de olika personerna man lärt känna och trots deras tveksamma vägval i livet ändå sympatisera med. Det är ju inte en bok som får en att tycka illa om brottslingar eller knark direkt, de görs rätt mänskliga och på sitt eget vis sympatiska. Men det är klart, ska man bygga en story i den undre världen kan man väl kanske inte låta läsaren hata och distansera sig från alla personerna.

2008-07-21 @ 10:48:23
URL: http://sbb.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0