ATPL Dag 1&2

En kort-kort rapport från Västerås och första dagarna på kursen. 6 av 14 ämnen skall avverkas i detta blocket, de är

ASP
Airframe, Systems & Powerplant
HPL Human Performance & Limitations
MET Meteorology
COM Communications
POF Principles of Flight
ALW Air Law

Passen är c:a 3h långa och en timmes lunch. En normal kursstart, dvs med 5 dagars vecka, så hade man haft 3 pass om dagen men eftersom vi ska tillbaks 2 dagar nästa vecka så blir det bara 2 pass och det tackar vi för iofs :) Blir nästan lite slappt med "jobb" mellan 08.30 till bara 15.30. Å andra sidan är 08.30-18.30 rätt tufft... så kommer det att bli i veckorna framöver när jag ska vara på skolan igen.

Dag 1
F.m: introduktion till skolan, kursens upplägg och distanssystemet.
E.m: COM

Dag 2
F.m: ASP
E.m: ALW

Överlag verkar skolan rätt bra och strukturerad fast informationen innan kursstart var usel, men inget som inte rett ut sig eftersom. Vi är bara 3st som börjat denna start men vi läser tillsammans med 4st från denna förra kursstarten, men stor är gruppen alltså inte. Lokalerna är bra även om det ser sunkigt ut utifrån och värmen har varit klart under kontroll. Två av mina kurskamrater är engelsktalande enbart så undervisningen sker på engelska och lärarna kommer nog att få skiftande betyg av sina language assesors framöver :)) Men det funkar.

Jag har också fått reda på att jag kan glömma både VFR- och IFR communications tack vare att jag redan har PPL+IR. Inte svårt, inte stort, men nu har jag bara 12 ämnen att avverka istället för 14 :)

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)
Postat av: Jonas(kräver mer Fokker50 bilder)

Lycka till! även om det är för pilot du läser o inte tekniker (lite besviken)

är nog mycke tungt men bara kämpa på o bara fråga om det är nått, inte för att varken jag eller någon annnan troligtvis kommer kunna svbara men ändå :D



hade gött!

Jonas

2008-06-03 @ 23:51:08
Postat av: Styrman Svensson

Det där ämnet POF kommer gå skitlätt... det hörs ju på namnet pof(f)

(åh så rolig jag är... NOT)

2008-06-04 @ 12:02:36
URL: http://vov.psdekor.nu
Postat av: J.Backlund

Hey, jag tror jag missat vilken skola du läser på. Är det gymnasiet som har kurs under sommaren?

2008-06-04 @ 14:21:49
URL: http://www.helikopterpiloten.se
Postat av: Bengt

Jonas The Fokker-fucker: ;) Tack, det värmer. Jag lär nog höra av mig är jag rädd :))



Backlund: BFSAA kör ATPL på distans, 3 starter om året :) http://www.bfsaa.se/

2008-06-04 @ 18:09:11
URL: http://sbb.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0