Media & MPL

"Elever flyger Sterlings plan" - stor skandal på Aftonblodet.se idag. Duh! Hur tror dom att man lär sig flyga Boeing 737 egentligen?! Jo, det finns speciella ägg som när dom kläcks innehåller erfarna 737-styrmän...

Vad trött man blir. Faktum är att med det "gamla" utbildningsprogrammet, de som de flesta de facto går igenom idag och som jag ska genomgå under året leder fram till mindre erfarenhet av 737 och den typ av flygning som det innebär innan man börjar jobba som styrman än vad MPL-eleverna har.

Alla gör en type-rating som ger ett antal timmar i simulator och sedan några få studs-och-gå i the real thing. Sen är det bara att söka jobb och det första som händer är att man genomgår så kallad line training. D.v.s. man flyger med erfarna kaptener tills man börjar få koll på vad som förväntas och hur det funkar i verkligheten. Samtidigt så screenas man av bolaget så de tycker att man utvecklas ok i jobbet. Man klarar inte detta utan att veta en hel del om hur man sköter en 737 och även om trycket skulle bli enormt på nybörjaren om något hände kaptenen så har han godkänd utbildning för att klara av det om än kanske inte med "flying colors".

Sen kan man tycka många saker om MPL (Multi-crew Pilot's License) som att det är broilerfabrik etc men de läser samma teori och har samma krav som de som går den långa vägen. Samtidigt missar dom en del värdefull erfarenhet från mindre flygplan och ett antal flygtimmar i en på vissa sätt svårare miljö än de har i en stor kärra. Jag tror att de in alles kommer att vara bättre förberedda på sitt jobb än vad nyutexaminerade styrmän varit hittills. So what's the fuzz?!

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0