Norrlandsturné - Special Guest Appearance by Ishotellet

Som jag redan nämnt i tidigare inlägg så var jag en sväng uppåt Norrland i början av veckan. Ett installationsjobb för min arbetsgivare på kontoren i Kiruna, Gällivare, Boden, Skellefteå och Umeå skulle avklaras på två arbetsdagar.

Jag är en ju en rätt van resenär med många platser på jorden i ryggsäcken och jag kan ibland vara rätt blasé på nya platser och upplevelser som har med resande att göra. Men vintern i det riktigt höga norr tar fortfarande andan ur mig, det är ju bara så vackert! Sen hade jag väldans tur med vädret också så var högt, klart och soligt som bara den! Kallt var det också, -22°C på kvällen när jag kom fram! Natten innan hade Nikkaluokta satt svenskt rekord för denna vinter med -41°C!!

Jag var i vanlig ordning beväpnad med kamera och det är svårt att misslyckas när det är så vackra motiv och bra väder så njut av bilderna nedan eller ännu fler i ett galleri.

image428
Fly Nordic:s MD-83 SE-RFA efter ankomst Kiruna och utträde i den -22° kalla natten.
Norr1
Incheckning på hotellet med det rätta namnet :) (ferrum=järn)
Norr2
Sveriges grannaste utsmyckning av en parkeringsplats - i mitt tycke
Norr3
Iskalla handläggare på Försäkringskassan? :)
Norr4
En snöskulpturtävling hade just avhållits i stan. Kikade på resterna av den. Otroligt vad folk är respektlösa tyvärr...
Norr5
Grafitti - Lappland edition
Norr6
Den klassiska bilden av Kiruna med gruvans effekter.

Jag trodde inte jag skulle få tid att svänga av E10 till Jukkasjärvi men eftersom jag är ett under av effektivitet *host* så hann jag ändå med en sväng till...
Norr7
...Ishotellet! Jag har varit där en gång tidigare och det är bland det häftigaste man kan uppleva. Tyvärr var jag där innan det öppnades för allmänheten den dagen men sjutton vet om jag hade betalat 295:- för att komma in ändå...
Norr8
Bilderna får tala för sig själva.
Norr9
Norr13Norr10Norr11Norr12
Norr15
På väg mot Gällivare. T.o.m. att köra bil långa sträckor är en upplevelse i norr, vackra nya vyer överallt!
Norr14
Framme i Gällivare som ligger bredvid det inte helt okända fjället Dundret.
Norr16
Och så hoppar vi raskt över resten och till hemfärden från Umeå. Ju längre söderut mot Umeå man kommer så tappar landskapet sin charm då det blir mindre snö, varmare och mer låglänt. Umeå har ingen norrländsk fjällcharm överhuvudtaget så intresset för att plåta omgivningarna avtog med milen.

Framme i Umeå så fick jag några timmar över. Vad gör då en flygtok med några timmar, en hyrbil, kamera och en flygplats där båda banändarna ligger nära vägen? :) Se nästkommande inlägg.

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0