Gone With the... Vinsch? :)

Efter att vädret saboterade gårdagens försök till vinschövningar så fick vi vår revansch idag! Trots att vädret var marginellt på morgonen så blev det bara bättre vad dagen led och nu är det "slutjönsat på backen" för mig :) Instruktör Lasse bjöd först på två tandemflygningar för alla oss 5 som skulle utbildas för vinschbehörighet.

Om det inte redan framgått så är alltså vinsch en av flera startmetoder när man ska skärmflyga. Det innebär helt enkelt att man blir bogserad av en vinsch/wire till önskad höjd där man sedan kopplar loss och glidflyger, ofta under konstant höjdförlust. Hur högt man kan komma beror bl.a. på hur långt fält man har att vinscha på och en dag som denna även molnbasen :) En av paramotoreleverna var uppe i molnen och for så att F fick säga till honom på radion att komma ner lite, hehe. Vi som vinschade var nog uppe som mest på c:a 250m.

Efter tandemflygen så var det dags att prova vingarna själv. Jag lyckades få till två solostarter/flygningar innan dagen var all. Kul! :) Tandemflygningarna gav en adrenalinkick bara dom och när jag stod uppställd för första solostarten funderade jag på om benen skulle bära mig framåt eller om jag ska skulle bli tvungen att sätta mig istället :) Men det gick hur bra som helst. Nybörjare som man är så gjorde man ju några små missar men det är ju det som nästan är meningen. Även om jag trillade på första landningen så blev jag åtminstone inte tvångskonverterad till gräsätare som en del andra :)

Imorgon blir det dessvärre inget p.g.a. brist på vinschoperatör men på ett sätt är jag lika glad för det. Dels så har en dag i fria luften med tillhörande ansträngning och adrenalinpåslag tagit ut sin rätt. Jag kommer att somna ovaggad rätt snart och mina ben kommer att tigga om att bli amputerade imorrn :) Dels så ska det bli väldigt skönt att åtminstone få en av de fyra lediga dagarna helt oplanerad i hemmet för lite vila och pyssel. Och kanske lite flygteori. Det är inte lång tid kvar nu...

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)
Postat av: Jo jag heter Pia

Ett jätteGRATTIS till flyget :D

2008-05-03 @ 20:40:56
Postat av: Torbjörn

Kul att höra att du överlevde ännu ett ofokuserat försök till självmord by flying! ;)

Lycka till med teorin!

2008-05-04 @ 09:52:36
URL: http://www.freekick.org
Postat av: Bengt

P: Tackar :)
T: Hehe :) Tack, landkrabba där!

2008-05-04 @ 18:29:56
URL: http://sbb.blogg.se
Postat av: Robin

BILDER!?!

2008-05-05 @ 20:02:19
URL: http://flog.lionbullet.com
Postat av: Bengt

Du var ju inte där, slöhög ;) Hade inte kameran med mig ens för vädret var så kass och hade ingen som kunde fota mig ändå tänkte jag.

2008-05-05 @ 20:04:09
URL: http://sbb.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0