Mörad & Rökt

Lördagar är brandflygdagar för mig för den som inte redan sett mönstret :) Idag var det åtminstone min tur att spaka och inte bara vara spanare :) Morgonens flygning var helt händelselös utan minsta övergrillad hotdog att inspektera. Det var dock rätt turbulent på grund av termik. Efter landning så stod KLM-Fokkern på plattan och med det fina vädret i åtanke så illrade jag ut till slutet av bana 29 och sköt ett par bilder förstås.

Eftermiddagens flygning blev desto intressantare. Redan vid telefonkontakt med SOS Alarm vid 15.40 fick vi reda på att de behövde assistans vid en brand i trakten av Västra Harg. Vi la i högsta växeln (nåja) för att komma iväg och hjälpa dom hitta fram till bästa position för att kunna bekämpa branden. Som räddningsledaren uttryckte sig "vi snurrar bara runt som **** här och hittar inte någon bra väg fram till brasan" :)

Branden var på ett kalhygge men det höll på att sprida sig in i skogen också.

Här syns brandhärdarna rätt väl också.

Det blir mycket kurvande på rätt låg höjd och vi spenderade runt en halvtimme där för att sedan fortsätta den ordinarie slingan. När vi kommit bort till Valdemarsvik var det dags igen. SOS ropade och ville att vi skulle gå till Tranås! Helt andra sidan av länet mot där vi befann oss. Någon hade larmat om en skogsbrand där. Efter att vi harvat oss dit kunde vi bara konstatera att personen förmodligen bara sett vår första brand på håll... :(

Allt som allt blev det 1:30 + 2:45h spakande i måttlig turbulens, värme och stundom skogsbrandrök. Tog det knäcken på er hjälte? Nej då! När brandflygchefen L ville ut och se hur det såg ut så taggade jag på för att ta lite fler bilder :)

Första brasan mer eller mindre släckt. Röken såg nästan ut som en dimmfläck.

L styr vidare mot en annan brand som vi dock inte varit inblandade i.

Också den i princip släckt. Det hade brunnit i en kraftledningsgata, kändes allvarligt. Och dyrt. Sen passade vi på att besöka det nya privata gräsfältet vid Ekenäs en sväng.

L spanar ut över nejderna medan vi båda undrade vart fältets herre höll hus.

Efter en stunds njutning och ingen gästfri G i sikte så drog vi vidare hemåt.

Hemma på Saab igen efter c:a en timme. Det är alltför få gånger som jag får tillfälle att bara vara passagerare och kunna njuta av turen. Sista flygningen för dagen var verkligen bara njutning! Toppen! :)

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)
Postat av: David

Kanonbilder som vanligt Bengt! Här i Björsäterstrakten flyger i dagarna en Lamahelikopter på låg höjd med ett "fisknät" på släp! Dom undersöker om det finns brytvärda mineraler,typ koppar och zink i backen. Den vände faktiskt över fotbollsplanen igår såg jag från fönstret som vetter mot öster. Hörde att en match pågick samtidigt.Antar att spelarna blev något förvånade över ekipaget! Mvh David

2008-06-01 @ 09:35:36
Postat av: Bengt

Jo, jag hörde den i luften och eftersom jag läste http://www.corren.se/archive/2008/5/26/jqefmhd9dllpiw3.xml

så antog jag att det var den :) De ville stänga av sin transponder en stund och jag gissar det det var när de kör sina scanningar, den stör förmodligen deras utrustning.

2008-06-01 @ 10:31:42
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: David

En jäkla skandal att brandflyget inte nämns med en rad http://www.corren.se/archive/2008/6/1/jqoz16utdkh02ld.xml Kul i alla fall att brandflyget fick loss pengar till sina flygningar. Staten drog väl tillbaka stödet för några år sedan? Mvh David

2008-06-01 @ 12:28:43
Postat av: Styrman Svensson

Jag har ju sagt att jag kör dig när fasiken du vill. Bara du landar när vi kommer fram ;)

2008-06-01 @ 14:52:45
Postat av: David

BSK åkte på pumpen mot Tannefors med 3-0. Dom får väl skylla på helikoptern... Mvh David

2008-06-01 @ 15:12:41

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0