Posten vs. Ebenezer Scrooge

Intressanta stormar som blåst upp i folkhemmet under den senaste tidens finanskris och helt plötsligt så befinner sig statliga Postens VD i cyklonens öga. Jag tycker att mediadebatten har ett lite vrickat fokus, vilket ju inte vore ovanligt i sig, så här är mina små teorier och tyckanden.

1) En VD eller annan hög chef ska ha bra betalt. Hur bra är upp till styrelsen och VD:n att komma överens om och det handlar till viss del om att locka rätt kompetens till jobbet. En hög chef jobbar inte 8-17, 5 dagar i veckan. En VD har ansvar för alla aspekter av hur företaget sköts och därmed också ansvar för att kanske tiotusentals anställda har ett jobb och en lön. En VD har heller ingen A-kassa så han måste därför ha konstruktioner och nivåer som gör att han klarar en tid utan uppdrag.

2) I VD:ns fulla ansvar ligger även personalpolitik och det vill jag mena näst affärerna är den viktigaste framgångsfaktorn för ett företag. Att personalen trivs och känner sig uppskattad och rimligt kompenserad i lönekuvertet är minst lika avgörande för att hålla siffrorna svarta som hur skicklig man är i affärer. Det håller inte i längden att sälja guld och gröna skogar till kunderna som sedan levereras sent eller aldrig av en illojal missnöjd anställd med samma attitydproblem som en Orch. Säger sig självt va?

Nu till Posten och stormen runt Lars G Nordströms lön. Här finns ett antal faktorer som borde ha belysts innan man hängde ut människan. Han är VD på konsultbasis för att man behövde en person med erfarenhet av att integrera svenska och danska företag och han var den bästa kandidaten. Eftersom han är konsult har han inga fallskärmsavtal av någon sort. Hans tid som VD är begränsad. Posten går med vinst och är alltså inte ett företag i kris och så länge den förvaltar sina pengar väl och ger avkastning så borde den rimligen få använda sin kassa bäst den vill. Hans arvode är inte ett resultat av någon förhandling utan är den som erbjöds honom av Postens styrelse. Alltså, om någon ska bära ett eventuellt hundhuvud för nivån så är det styrelsen och inte Lars G. Hur skulle det sett ut om han sa "kan jag inte få lite mindre?" :)

Jag tror personligen inte att "skandalen" handlar så mycket om att människan fått 900 000:- i lön utan om det misstag som han var med om att begå. Misstaget att snåla in på personalvård (julbordet) utan att själv föregå med gott exempel och visa ett positivt ledarskap var det som fick det att rinna över. Förhållandet att ledningen "badar i guld" medan personalen trots att företaget gör vinst ska fråntas den lilla extra premieringen för årets arbete är det som filar så oerhört falskt i folks rättvisemedvetande. Att han då har en i folks tycke absurt hög lön tjänar då som ett enkelt mål att angripa även om det kanske inte var det som var grundproblemet.

Nej, Lars G har liten del i att han anklagas för girighet utan är bara skyldig till oskickligt hanterande av personalen. Däremot så skapar hans agerande nu sympati för honom som person och vänder något väldigt negativt till en oerhörd PR-seger för honom själv och för Posten genom att vara den första som offentligt visar dels att han är en reko människa och inte en psykopatisk finanshaj samt att han även om det egentligen är snett går opinionen till mötes. Fast det allra underligaste är väl egentligen reaktionen nu "klart han ska ha betalt, man kan ju inte jobba gratis", alltså, hur fan ska ni ha det?

Lars G är också ett offer för hur andra i höga positioner i dagarna har avslöjats driva sina företag i putten genom ohälsosamma riskkulturer och möjligen downright girighet som det pratas om. Jag tror inte att lönenivåerna behöver regleras, ge karln 2 millar i veckan om han ser till att företaget gör en vinst på 20 millar samma vecka. Däremot så behöver man tänka över dels hur man hanterar personalen och dels om inte VD-lönen och andra förmåner skulle vara hårt knutna till företagets resultat. Det funkar inte att kasta hur många miljoner som helst efter folk som bevisligen inte skött sitt jobb och finansiera det med uppsägningar. It just don't work that way.

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)
Postat av: Torbjörn

Som ägare kommer jag att anställa den som jag tror kan tjäna pengar åt mig. Om jag vill betala någon 100 SEK eller 1000 000 SEK är upp till mig. Jag äger mitt företag. Om jag betalar folk mer än de är värda så kommer detta att slå tillbaka på mig och mitt företagande.



Det är inget konstigt att en företagsledare skulle kunna få 900 000 för att leda mitt företag förutsatt att dennes kompetens leder till att jag tjänar mer än 900 000 och att det inte finns andra, lika kompetenta, som skulle göra ett lika bra jobb.



Det är väl det senare man kan ifrågasätta rent allmänt. Ägarinsynen och makten i publikaaktiebolag och statliga företag är mycket, mycket svagare än i ett småföretag. Jag håller för mycket tveksamt att de höga arvodena i de flesta börsföretagens (och statliga företagens) styrelser och ledande positioner är motiverat av en spetskompetens som gagnar företaget i den höga grad som krävs.



Däremot så är jag övertygad om att det i vissa fall är sant, så jag kan ju inte dra alla över en kam. Jag skulle lätt betala någon 900k i månaden om jag trodde att jag skulle tjäna 2 mille i månaden på det :)

2008-11-23 @ 21:11:03
URL: http://www.freekick.org
Postat av: Bengt

Fan, det ekar här inne ;)

2008-11-23 @ 22:38:36
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: Åsa

Vilken människa har behov av 900 000 kr i månaden? Jag ifrågasätter gränsnyttan. Finns det inget annat sätt att belöna extra kompetenta chefer?

2008-11-23 @ 23:39:57
Postat av: Torbjörn

@Bengt:

Kul att säga samma sak med färre ord ;)



@Åsa:

Ge dem en liten guldstjärna menar du? Personligen skulle jag välja pengarna. Frågan är ju inte om de har behov av dem utan om de vill ha dem för att ta jobbet.

2008-11-24 @ 18:18:44
URL: http://www.freekick.org
Postat av: Åsa

Torbjörn: Uppenbarligen var de inte så viktiga, eftersom han avstod dem och nu jobbar gratis.



Nej, jag menade inte guldstjärna. Du har dålig fantasi. Pengar är väl inte det enda i världen som är värt att ha.

2008-11-24 @ 23:10:00
Postat av: Torbjörn

Hej Åsa!



Jag såg VD:n i TV-soffan när han släppte sin bomb. Han verkar vara en intelligent människa. Precis som Bengt skriver så är det förstås inte hans fel att Posten ger honom en hög lön (eller andra ersättningar som pension osv - men i det här fallet var det ren lön) och han svarade bra på alla frågor.



Pengar är nästan alltid viktiga eftersom det är det vi köper andra saker för. Däremot så är förstås mediauppbåd och folks (oavsett motiverade) upprördhet värd att slippa. När det gäller att avstå 900k i lön för att vinna populäritet så är det antagligen att föredra även ekonomiskt eftersom han lär bli mycket populär i fortsättningen (bra PR för framtida anställningar och dessutom gav han posten andrum). Oavsett detta så följer inte slutsatsen att pengar inte var så viktiga för att Lars valde att avstå från en måndadslön (småpengar för honom). Det kan förstås vara så att han inte bryr sig om pengar eftersom han har mycket, men jag betvivlar detta. Jag känner få personer som inte bryr sig om pengar - allra minst i affärsvärlden.



Pengar är inte det enda här i världen som är värt att ha, men när folk arbetar så använder man sig av en belöningsform som mäts i pengar. Många använder sig av fantasifulla sätt att få lägre lön (en av anledningarna är att man får skatta så mycket annars) som att få pensionsersättningar, tjänstebilar osv. Men i slutändan så kostar allt företaget pengar.



Personligen så kan jag tänka mig många saker som är mer värt än pengar - såsom kärlek till exempel. Normalt sett använder man inte detta som betalningsmedel.



Jag hävdar att det står utom allt tvivel att pengar är det grundläggande konkurrensmedlet för att förvärva varor och tjänster. Ibland kan man konkurrera med fina lokaler eller mer intressanta arbetsuppgifter än någon annanstans. I ett VD-fall på den här nivån så kan man nog anta att intressanta uppgifter följs av ansvar vilket ställer krav, vilket motiverar hög lön.



Jag lyssnar dock gärna på fantasifulla förslag om ett nytt betalningssätt förutom pengar som skulle motivera folk att jobba hårt. Du får säkert nobelpriset i ekonomi om du kan komma på något generellt sätt (det finns alltid folk som jobbar gratis för en idé här och var, men inte generellt) att förvärva hög kompetens utan att det kostar företaget så mycket.



Min fantasi har belagts både av Bonniers förlag, etablerade författare och tiotusentals användare av mitt onlinespel. Jag kan nog lugnt säga att ditt generella påstående om min fantasi är felaktigt ur en allmän synvinkel. Om min fantasi om betalningsmedel eventuellt begränsas av min kunskap om affärsvärlden så ser jag fram emot att upplysas.



Upp till bevis! ;)

2008-11-25 @ 16:45:07
URL: http://www.freekick.org
Postat av: Åsa

Ok, jag ger dig rätt och ber din fantasi om ursäkt. Jag kan tänka mig massor av saker som skulle göra mig intresserad av ett jobb, däremot inte pengar. Men jag är väl inte som alla andra.



Stort kontor, trevlig personal, trevliga arbetsformer, bra arbetstider, personlig assistent, unika biljetter (t.ex. till privata konserter med världsartister), exponering i media, etisk företagspolicy, ett företag som tar samhällsansvar, affärsmöten på golfbanan, företagsdagis, gym i samma hus, fruktkorg...



Den typen av saker kostar, men inte lika mycket som det smakar. Man får ganska mycket för 900 000 kr. Samtidigt är det saker som man som anställd inte kan köpa själv.



Min fråga kvarstår dock: Vad ska en privatperson med 900 000 kr/månad till? Ska han bygga ett eget Neverland?



Jag undrar också: Skulle du hellre jobba ensam i en källarlokal på 10 kvm för 900 000 kr/månad, eller i en trevlig arbetsmiljö för 50 000 kr/månad? Arbetsuppgifterna är desamma och du jobbar där minst 10 år.

2008-11-25 @ 18:22:38
Postat av: David

Lite annat.... Vad tycker du om LFKs nya logga Bengt? Ful eller snygg? Ser för jäklig ut om du frågar mig! Mvh David

2008-11-25 @ 18:50:14
Postat av: Bengt

David: jag har bevittnat dess tillkomst under en viss tid fram till nu och jag sade ungefär som du rätt tidigt i processen. Sen dess har den blivit lite bättre, men jag är väl för gammal kanske för jag gillar fortfarande den förra bättre.



http://www.ratatosk.nu/images/flyg/lfklogo.jpg

2008-11-25 @ 19:25:32
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: Torbjörn

Åsa:

Angående fantasin raljerade jag mest. Fattar att du inte menade guldstjärna. Och visst finns det annat som kan locka (som du nämner), men cach is king för de flesta (tyvärr?).



Personligen jobbar jag hellre för 50k på ett jobb jag älskar än att jobba för 900k med något jag tycker suger. Fast jag drar gärna in 900k på något jag älskar ;) Jag har ju två jobb idag och det ena är i en källarlokal på 50kvadrat som jag delar med 3 programmerare... men kul är det (fast ger inga pengar).



Fast mitt försörjningsjobb har jag shysst betalt på och ett trevligt kontor. Ändå skulle jag välja källaren om jag kunde försörja mig på det.



Jag vill ha pengar, men inte till varje pris. Men det är jag. Folk är ju olika. Jag konsumerar inte på samma sätt som de flesta jag känner. Men idag köpte jag lyxchoklad för 120 pix. Så lite lyxar jag antar jag :)



Tack för ditt svar Åsa. Vet att vi uttrycker oss annorlunda, men misstänker att vi har en del gemensamma tankar om vi satt oss vid en fika och slappade lite :D

2008-11-25 @ 22:04:41
URL: http://www.freekick.org
Postat av: Åsa

Torbjörn: Jag började misströsta om mänskligheten, när du skrev att det enda som räknas är pengar. Det du skriver om dina båda jobb gav mig åter sinnesro.



Hm... gick inte du och jag i samma klass i grundskolan förresten?

2008-11-25 @ 23:09:05
Postat av: David

Det här kan bli spännande!! Bengts blogg parar ihop två själsfränder.... Mvh David

2008-11-26 @ 08:31:53
Postat av: Torbjörn

Åsa:

Jag uttrycker mig ofta lite provocerande, men har förståelse för mjukare resonemang. Men dra inte för långtgående slutsatser. Under den karga ytan klappar ett hjärta av sten :)



Jag flyttade till Lkpg (från Göteborg) när jag var 17 så vi gick inte i grundskolan tillsammans. Men vi sågs på S:t Lars om jag inte missminner mig. Snart kommer du ihåg vem jag är och tänker "jaså, den idoten". Då svarar jag "Jajjemen! Förut var jag dum och dryg... nu är jag bara dryg!"



2008-11-28 @ 17:47:04
URL: http://www.freekick.org
Postat av: Åsa

Jag borde ha kopplat direkt vilken Torbjörn det rörde sig om, men till mitt försvar har jag sett den andre Torbjörn hemma hos Bengt en gång. Min oförmåga att komma ihåg namn har ännu en gång gett sig till känna! Vid orden "jaså, den idioten" föll polletten ner, vilket bevisar att din verbala förmåga inte har försämrats sedan vi sågs sist. ;)

2008-11-29 @ 00:09:45
Postat av: Bengt

Torbjörn: Rå men hjärtlös? ;)

2008-11-29 @ 02:36:27
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: Torbjörn

Alltid trevligt med lite flash backs från gymnasietiden. Tack för diskussionerna. Bengts blogg berör ;)

2008-11-30 @ 23:03:40
URL: http://www.freekick.org

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0