Strandgatan 2 - Ett Matäventyr

Linköpings nyaste uteställe/restaurang är Strandgatan 2. Igår (lördag) blev jag sugen på att gå ut och äta en bra köttbit någonstans, men att gå själv är ju måttligt kul. Som väl var så hade jag lovat min vän C som hjälpte mig med deklarationen tidigare i år att detta skulle gengäldas med en bra utemiddag :) C visade sig ha tid och lust men vi hade nästan ingen aning om vart vi skulle gå. Jag var iaf lite nyfiken på Strandgatan 2 så vi började med att kolla in det. Och blev kvar. Lokalen är skapligt trevlig men är mera av "stryktålig krog" än restaurangkaraktär och tyvärr rätt bullrig, sätt upp lite mjuka saker vettja!

Innan jag går in på Sågningen så vill jag bara säga att maten var mycket prisvärd! :) Stället har bara haft öppet några veckor och jag var helt inställd på att det inte skulle gå klockrent riktigt än men det var tyvärr rätt illa ställt med flytet. Det första som hände var att vi fick vänta på att få menyerna för de hade inte så det räckte till alla bord fastän stället bara var halvsatt. Vi bestämde oss i alla fall för att ta 2 rätter, huvudrätt och efterrätt. Vi fick en liten tallrik var med en brödbit, lite olivsmörja och lite grönt som tydligen ingick, men det sa inte den som satte fram det och servitrisen vi frågade visste inte om att man bjöd på det ikväll. Total förvirring.

Huvudrätten kom hyfsat fort, tog kanske tjugo minuter efter lilla "förrätten" men "well done" som beställt var min pepparstek inte (knappt medium) och vart pepparn tagit vägen är okänt men det var jättegott ändå! När vi väl ätit klart så var vi som på så många andra ställen bortglömda (vad är det med alla restauranger som struntar i en efter de satt fram huvudrätten?). Efter lite vinkande fick vi iaf beställa efterrätt (servitrisen fick gå och fråga vilken smak det var på de 3 utvalda glasskulorna...) men det blev en besvärligare historia för det tog 45 minuter och 2 tillsägningar innan de kommer fram och erkänner att de glömt bort det men att den nu ska komma pronto och att vi inte behöver betala för den :)

I samma cirkus är det två olika som springer fram och tillbaka och frågar oss samma sak och kommer tillbaks med samma besked. Man nästan skrattade åt eländet snarare än att va sur och dessutom så nästan hoppades man på att det skulle leda till dubbla portioner efterrätt så klart :) Så, Strandgatan 2 har en bit kvar att "sätta rutinerna" men efter 2 rätter på 2,5h(!) var vi därifrån mätta och belåtna och till en mycket rimlig peng efter krediterade efterrätter :)

You have been warned ;)

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)
Postat av: Torbjörn

Får man vara nyfiken (klart att jag får!) och undra hur prisvärt "prisvärt" är :)

2008-12-01 @ 12:54:48
URL: http://www.freekick.org
Postat av: Bengt

Tja, vad ska jag säga? :) Det var en pepparstek som levde upp till sina 240:-, inte som en för 99:- inkl. en stor stark eller en för 575:-, den matchade förväntningarna för pengarna och typen av ställe. Det var riktigt gott men inte stjärnor i Guide Rouge-gott :) Eller tänkte du på någon annan dimension? Subjektivt. Javisst!

2008-12-01 @ 13:42:02
URL: http://sbb.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0