Sverige Har Fått En Ny President!

Ja, man kunde tro det att döma av medias bevakning av det amerikanska valet. Sen att vi inte är republik, äsch, teknikaliteter :)

Jag har inte följt valet speciellt noga men jag är glad att Barack Obama nu verkar vara den klara segraren. Jag tror han var det bättre valet av många skäl, en del politiska andra bara rent känslo- och förhoppningsmässiga. Han liksom det demokratiska partiet han företräder har iaf i mig skapat en bild av att de vill föra en mer ansvarsfull ekonomisk- social- och utrikespolitik än den andra sidan. Bill Clinton (dem) var ju den första amerikanska president genom tiderna (eller nåt) som faktiskt skapade en nationalekonomi som gav ett överskott! Jämför det med killen som suttit i åtta år nu och bokstavligen ruinerat landet med triljoner dollar i utgifter som det inte finns täckning för.

Snubben är färgad vilket nog kommer ha ett enormt positivt värde för alla amerikaner som inte är av europeisk härkomst. Han är relativt sin rival en ung man som förmodligen inte kommer att trilla av pinn eller bli senildement under sin ämbetsperiod. Han är inte kyrkligt ärkekonservativ (aborter etc). Som med alla politiker och partier finns för- och nackdelar och man får välja det minst onda alternativet och det jag hoppas slippa se är väl att han gör verklighet av den protektionism som han till viss del verkar förespråka. Det tror jag inte vore bra.

F.ö. så lär Secret Service få en tuffare klient än på många år. Rasismen är utbredd på många håll och den grupp som avslöjades häromveckan lär inte vara den enda som smider planer på att förkorta hans tid vid makten.

Börsen gick bra igår, +7%, någon som tror att det kommer gå ännu bättre idag mot den här bakgrunden? :) Större delen av omvärlden verkar ju ha velat se det här resultatet så jag tror på än ännu bättre kursutveckling under dagen. Fast man vet ju aldrig med de där jepparna... :(

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)
Postat av: Åsa

Det ironiska med att USA äntligen har valt en svart president är att han inte är ättling till slavar. Hans far var kenyan, men hans vita mor uppfostrade honom ensam. Genetiskt är han lika mycket vit som svart och han talar och beter sig inte på det sätt som många svarta gör (kulturellt betingat) och som jag tror utgör lika stor del av klyftan mellan svarta och vita som själva hudfärgen. Men jag antar att amerikanerna måste få ta ett litet steg i taget. Nästa president blir en vit man uppfostrad av svarta som rappar "God bless America!"

2008-11-05 @ 09:28:18
Postat av: Bengt

Haha :) Ja, jo, jag har tänkt en del på det också men jag hade inte tid att utveckla det i morse när jag skrev det, men poängen är nog ändå att det inte är en etnisk kaukasier även om det hade varit ännu mer kraftfullt med en äkta slavättling. Och visst finns det många vinklar på vad som skiljer svarta och vita amerikaner åt. Sen har jag ingen koll på relationen i siffror men en president med sydamerikanskt/mexikanskt ursprung vore kanske också på sin plats någon gång i framtiden om man vill föra fram representanter för de olika stora befolkningsgrupperingarna. Men nu handlar valet främst inte om detta men visst finns det poänger med att de som ska representera folket inte bara ska de mest kompetenta utan också gärna företräda ett tvärsnitt av befolkningen på andra vis.

2008-11-05 @ 18:34:54
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: Bengt

Det som jag sa men inte rakt ut. Aftonblodet tog bladet från munnen (varför förvånas vi inte).



http://www.aftonbladet.se/nyheter/usavalet/article3724861.ab

2008-11-08 @ 22:39:19
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: Bengt

Och f.ö hade jag en diskussion med några kollegor förra veckan om USA:s enorma skuldberg. De var inte medvetna om detta och jag kom bara ihåg att det var rena Kalle Anka-belopp det rör sig som jag så jag tog i och sa "triljoner dollar". I was right.



Statespublicdebt" rel="nofollow">http://en.wikipedia.org/wiki/UnitedStatespublicdebt



10 Triljoner DOLLAR. Tur att dagarna är räknade för Dubya.

2008-11-10 @ 11:05:24
URL: http://sbb.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0