Idoler & Förebilder

Jag är inte en person som är lättimponerad av framgångsrika personer vare sig det är "kändisar", politiker eller affärsmänniskor. Jag håller koll på vem som är vem men jag finner ytterst få som några personliga förebilder eller goda exempel som ger mig något mer än ytliga vibbar. Sen är det ju som bekant tyvärr ofta också enklare att säga vem man inte tycker om än vem man tycker är bra.

Så, vart vill jag komma då? Jo, Ingvar Kamprad. Varje gång jag ser en intervju med den mannen, läser något han sagt eller ser något om IKEA:s principer att sköta sin verksamhet på som ju ytterst stammar från hans styrning och värderingar så blir jag mer och mer imponerad av den mannen.

Jag tror jag faller stenhårt för kombinationen av hans enorma framgång, den ofattbara personliga enkelheten/anspråkslösheten och det som bäst verkar sammanfattas av Googles mer sentida affärsprincip "don't be evil". Åtminstone inte internt på företaget :) (ja, jag vet, IKEA kan vara nog så tuffa i affärer). Bara en sån sak som att välja att stå utanför börsen för att långsiktighet är viktigare än snabba ekonomiska vinningar, det finns ju ett och annat företag och framför allt banker som skulle dra lärdom av det idag :) Vilken kapacitet och vilket brinnande engagemang man måste ha för att som han jobba 12h om dagen vid 82 års ålder!

Jag hoppas att hans värderingar och sättet att driva företaget på lever vidare även efter hans tid är över. Jag kan inte på rak arm komma på någon annan som ger mig samma goda vibbar som den gubben även om jag inte direkt vill mena att han är en personlig förebild. Man blir glad av att se och höra honom, denna enkla man och brinnande entreprenör som bara verkar utstråla förnuft och goda intentioner!

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)
Postat av: Bosse

Någon som jag kommer att tänka på är också Astrid Lindgren. Det finns vissa likheter i de två smålänningarna

2008-10-29 @ 08:21:51
URL: http://snubbelfot.wordpress.com/
Postat av: Bengt

Ja, jag förstår vad du menar men jag har sett intervjuer med henne där hon 98% verkar supergo och hennes verk är ju fantastiska men hon har ändå de där sista 2% lyckats förmedla en mindre sympatisk sida. Jag kan inte sätta fingret exakt på vad det är i det hon sagt som fått mig att reagera men känslan som lämnats kvar har varit en av tvivel om hur trevlig och snäll hon faktiskt var... tyvärr :( Men det är för mig det.

2008-10-29 @ 08:29:58
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: Pia

Det är underbart med driftiga människor vilket Kamprad är. Men bara för att man själv vill jobba 12 timmar om dagen kan man inte förvänta sig det samma av sin personal. Iaf inte fotfolket för en medioker lön. Han kräver mer än 100 % av all sin personal vilket inte alltid är så uppskattat. Men visst... en entreprenör är han.

2008-10-29 @ 09:45:45
Postat av: Åsa

Om man är 98 % supergo och 2 % osympatisk, då tycker jag man har lyckats rätt bra! :) En bra dag närmar jag mig 80/20. Synd att du inte kan ge oss en idé om vad det var du reagerade på hos Astrid Lindgren.

2008-10-29 @ 10:20:55
Postat av: Bengt

Pia: Jo, men precis som när man söker jobb på McDonald's så är det inte bara ett jobb utan en företagskultur och en livsstil som ingår (inte alla företag som har det inte). Dessutom vet man ju att det är smålandsinspirerat och med låga priser som uttalat mål. Man jobbar nog inte på IKEA för att bli rik utan för att man tycker om den typen av jobb och gillar företaget gissar jag.



Åsa: förvisso sant men det jag ville illustrera var nog att det lilla förstörde så mycket. En tant man vill tycka om som gjort så mycket bra men så var det där lilla som sådde tvivel, smolket i bägaren som tog bort den idealistiska bild jag så gärna ville ha av henne. Tyvärr är det bara det känslomässiga intrycket som lever kvar, inte minnet av vad som orsakade det.

2008-10-29 @ 11:04:33
URL: http://sbb.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0