King of the Road

När man åker så mycket bil som jag gör/gjort genom åren så har man skaffat sig en ganska väl utvecklad uppfattning om vad som är ok och inte på vägarna. Det är bara att inse att många trafikregler inte fungerar i praktiken eller på alla ställen där de ska tillämpas. Regler är fyrkantiga och det är givetvis det enklaste sättet att ha det på istället för att folk ska göra egna bedömningar som sedan ger ett ökat utrymme för godtycke i en juridisk skuldtvist. Men nu var det inte det jag tänkte avhandla här just nu egentligen.

Förutom de skrivna reglerna finns ju ett antal oskrivna som gäller antingen bara i trafiken eller också även i resten av samhället. Som att inte trängas i en kö till exempel. E18 utanför Västerås har varit föremål för omfattande vägbyggen under sommaren med tillhörande avsmalningar till ett körfält. Säkert som Amen i kyrkan så skiljs agnarna från vetet när första skylten om konvergerande körfält dyker upp. Merca-, Audi- och BMW-ägare samt ett antal firmabilar tycker att de har all rätt att bara köra förbi kön som uppstår och sedan tränga sig in längst fram. Detta retar mig och många andra till vansinne för att det är så jävla arrogant, och inte hjälper det trafikavvecklingen för fem öre heller. Idioter.

Långtradare och deras chaffisar kan jag nog skriva ett par spaltmeter om någon annan gång men jag mötte en riktig hjälte bland dom i torsdags morse på ovan nämnda sträcka. Han kände tydligen som jag för han svängde resolut ut i vänsterfilen och lade sig i samma hastighet som högerfilens trafik och tvingade således alla att byta till höger fil! :D Vilken underbar manöver! Puss på dig, tradargubben! :)

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0