Västerås Flygmuseum

Somliga lär sig långsamt men ingen långsammare än jag... stod och höll i kameran före jag skulle åka upp till Västerås och tänkte "neeeeh, kommer inte hända nåt kul", ska väl inte ta bilder på kurskompisarna(?). Så där stod jag i vanlig ordning med bara min sopiga mobilkamera när kursaren T bjöd på privat rundtur i Västerås Flygmuseum bara för undertecknad och två till.

Nåja, håll till godo men hav översikt med kvalitäten.

Det fina med Västerås är att det är en blandning av traditionellt museum och flygande museum. Många av kärrorna som finns att beskåda är luftvärdiga eller under restauration till flygbart skick. Allt är inte heller strikt musealt men det mesta hör i alla fall inte till vanligheterna.

En Yak-18T, rysk apparat "lyxinredd" men tillåten för full avanceflygning. Jag dristade mig inte till att kolla in den ryska tappningen av lyx, jag hade nog blivit besviken. En sånhär trillade ner på Saab straxt efter järnridån hade fallit. Nån galen norrman hade hyrt den i någon av baltstaterna för att det var billig flygtid. Han kom inte längre förrän spinnern trillade av och slog i propellern.... Träsnurra på den så det var fina splitterskador.

Här behövs lite läsarhjälp... jag vet att jag har sett denna 37:a förut som har en speciell målning men vilket var syftet med denna individ? Jag har glömt av det... var det denna som var utskjutningsplattform vid test med stolen eller var det testerna av delar av 39:ans styrsystem..? Vad?

En gammal bekant, C12. Så fort man ser en 32:an nuförtiden så är det ju nästan alltid en som jag mekat på på Målflygkompaniet en gång i världen.

Cockpit på den "mystiska 37:an".

Härligt att det finns idivider sparade med det klassiska gytter (spräckel) kamouflaget, det är intimt förknippat med 37 och fick den verkligen att se som mest brutal ut :)

En privatägd L-29 Delfin. Luftvärdig men fast i pappersträsket med luftis som alla andra udda och ex-militära maskiner som folk försöker importera... :(

Holländer-klanens Pitts Python. Mean machine, kolla in snurran, vilken jävulsk diameter!

Hollländrarnas Grumman 164 Aircat.

Grabbarna smeker en Aeronca 7

Som dessutom hade denna trötta tolkning av Daffy som nose art :)

Att Västerås är vampyrernas näste #1 i Sverige gick inte att missa. Tur att de åtminstone inte hänger upp och ner i taket...


En inte alltför vanlig syn idag, en Bell 47, dessutom kopparfärgad, klart originell.

En av åtminstone två Antonov An-2 med bas på ESOW.

Översiktsbild med Riley Turbo Skyliner / de Havilland Heron närmast i bild.

Här är något verkligt unikt. H.N Conkubin. En halvgalen präst som efter en Hermodskurs i flygplanskonstruktion ritade, byggde och lärde sig flyga kärran helt på egen hand. Flög den runt 1 000h utan certifikat och allt.

Brantly-Hynes B-2B. "The James Bond Helicopter". Just denna ska ha varit med i You Only Live Twice.

Det som fångade vår uppmärksamhet mest med denna udda maskin var onekligen rotorsystemet med denna led en bit ut på bladen. Den primära funktionen ska tydligen vara vibrationsdämpning, något den visst ska vara mycket bra på. Tydligen lever både företaget och produktionen av den fortfarande!

Vi fick även kolla lite på simulatorerna, Saab 35 Draken, Douglas DC-10 och Convair CV-440 Metropolitan som muséet har, måste återvända någon gång när de fått fart på alltihop och provspaka lite :)

Tack T för att du fixade denna mycket givande rundtur!

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)
Postat av: David

Det är provflygplan 37-6 som var med på Parismässan 1969. Kärran märktes SAAB SUEDE 37 VIGGEN. Detta läser jag i Flygplan 37 VIGGEN av Sven Stridsberg. Elektronik och vapenfunktioner provades bland annat.Hoppas frågetecknet är uträtat nu! Mvh David

2008-10-12 @ 09:41:57
Postat av: Bengt

Aha! Jag visste ju att jag sett den förut... tack! :)

2008-10-12 @ 09:46:23
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: F

Häpp!

http://lae.blogg.se/2007/may/helgen-som-varit-3.html

2008-10-12 @ 10:44:36
URL: http://lae.blogg.se/
Postat av: Bengt

Och där var den igen :) Vet du F om Heron:en fortfarande flygs/är luftvärdig?

2008-10-12 @ 16:47:21
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: Tom

Vet du reggen på L-29an? Är det den som ägs av Mats?

2008-10-12 @ 18:23:24
Postat av: Bengt

Såvitt jag vet finns bara en L-29 i Sverige (?). SAS-kapten som äger denna. ES-YLU eller nåt sånt... markeringen är bortsliten :(

2008-10-12 @ 18:30:28
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: F

Heron'en flygs...om än rätt sparsamt.



Tror (ÅBZ!) att det finns två L-29 i Sverige: ES-YLT och ES-YLU. Den senare är kärran som ni snackar om och jupp; "ägs av en Mats" :)

2008-10-12 @ 19:02:25
URL: http://lae.blogg.se/
Postat av: Johanna

klart man kör bristol! Det är ju oundvikligt =)

2008-10-13 @ 13:04:34
URL: http://beeergman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0