Hej Då IFX!

(eller Idéfix - liten och vit (och blå) och viftar på svansen)

För några dagar sedan så stod helt plötsligt klubbens medlemmar inför fait acompli. Vi visste alla att ett till två flygplan skulle säljas men de utpekade individerna var SE-LCU och eventuellt SE-KEN. Döm om vår förvåning när det aviserades att SE-IFX nu var såld till en köpare i Finland. Detta utan att medlemmarna haft en chans att köpa ut henne. Nåja, jag är tvärsur över det respektlösa tillvägagångssättet men nu är det inte det inlägget ska handla om.

SE-IFX och jag har en lång historia tillsammans, så lång att den bara kan vara eftersom jag kl 14:15 den 18:e oktober 1987 taxade ut med SE-IFX för mitt allra första skolpass tillsammans med Lennart "Johanness" Johannesson vid min sida. Eftersom jag är en relativt sentimental människa som gärna tillskriver en flygplansindivid lite mer än bara "maskin som tar mig från a till b" så kände jag förstås att jag ville flyga IFX en sista sväng innan våra vägar definitivt skiljs.

IFX har tjänat Linköpings flygklubb i hela 28 år! Det ni! Den kom i formation tillsammans med syskonen IFY och IFZ direkt från fabriken i Reims i Frankrike 1980. Döm om Malmö kontrolls något misstrogna mottagande när SE-IFX, IFY och IFZ ropade upp för inpassering i svenskt luftrum :)


Dräneringskoppen den trogna, denna gång faktiskt med rätt gott om vatten i botten, se de små bubblorna. Det hör verkligen inte till vanligheterna i min erfarenhet att ö.h.t. se vatten i bränslet på klubbens plan. Måste vara att den stått stilla i 10 dagar med allt regnande som varit på senare tid.

Originalspinnern var i samma blå färg som målningen på kroppen men den byttes ut tillsammans med propellern för några år sedan.

Välanvänd checklista.

Start bana 11 med ett par knops medvind och sedan klar för studs-och-gå på 29, första halvan med hänsyn gräsklippare...

Final 29.

Den här bilden slängde jag bara av "i farten" och såg den lite festliga gränsen mellan gräs och plöjd jord först när jag tittade på bilderna.

Lake Roxen med stan rakt bak och Ekängen till "vänster".

Berg/Ljungsbro

Lake Boren.

Straxt före Motala inträffade något med det lite mer underliga jag varit med om på ett tag. Östgöta kontroll ropade upp och informerade om konfliktande trafik som jag skulle hålla uppsikt på "en Dash under dig klockan 1, höjd 1 300ft"! Själv låg jag på 2 000ft och när jag tittade ut, visst f*n låg där en Dash och kurvade på lågan. Inte vad man förväntar sig precis. Se kraftigt uppförstorad bild här. Förklaringen var förstås att Kustbevakningen var ute och övade med sin nya Dash 8 Q300.


Downtown Motala.

Tillbaka över Linköping.

Vid tanken efter landning.

Och tillbaks in i hangaren


Den slitna väskan med Swed Air-loggan på som innehåller alla flygplanets dokument.

Vi får hoppas att IFX får ett gott nytt hem med en ägare som investerar i att rusta upp den lite, det är ett fint flygplan som tyvärr blivit åsidosatt länge.

Godspeed - SE-IFX!

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)
Postat av: Pia

Bye bye Idefix <3

2008-09-09 @ 22:21:43
URL: http://pia.psdekor.nu
Postat av: David

Kanonbilder som vanligt Bengt! Har LFK köpt in en ny kärra som ska ta över efter IFX? Mvh David

2008-09-10 @ 08:59:57
Postat av: Bengt

Tack. Nej, inte ännu. Man har lånat in en Tecnam P92, oklart för hur lång tid och man letar efter att, helst från USA, köpa en beg. C172 med Garmin 1000. Mao en rätt så ny 172:a men billig tack vare dollarn.

2008-09-10 @ 09:04:07
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: F

Intet öga är tort, bye Frippe Kryss



Har man redan hittat sin "nya" Ce.172S? Dollar har återhämtat sig rätt snabbt senaste tiden och vid årskiftet - om inte tidigare - så spås den vara uppe på sju spänn igen. Då är det kanske läge att skifta kontinent? OY-ZZZ, en G1000-utrustad Ce. 172 SP årsmod 2005 med lite över 500 hrs TTSN, var till salu nyligen för 1 195 000 danska kronor. Förslag och pengariktmärke...

2008-09-10 @ 09:23:21
URL: http://lae.blogg.se/
Postat av: Åsa

Förklara detta mysterium för mig... Det ska vara bil av senaste modell, men flygplan ska helst vara uråldriga? Logik någon?

2008-09-10 @ 11:21:19
Postat av: Bengt

Nja... vet inte riktigt om jag förstår vad du menar.. det finns ju veteranbilsklubbar och massor med folk som håller liv i klassiska bilar. Förmodligen fler än som sysslar med gamla plan. Sen om man ser rent ekonomiskt på det så kostar ju ett flygplan avsevärt mer än en bil och förväntas också hålla längre för att vara ekonomiskt försvarbara.

2008-09-10 @ 13:14:36
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: Håkan O.

Hmmm.....

"F" tipsade mig om denna bloggoch detta inlägg.

Jag kommer mycket väl ihåg när X,Y och Z anlände till Linköping.

Själv var jag den första eleven som flög IFZ direkt efer ankomsten, 1980-10-31 Det första passet i IFX loggade jag 1980-11-11.

Tack för ett bra inlägg med snygga foton !

2008-09-10 @ 17:59:27
Postat av: Bengt

Håkan: kul! :) Tack. IFZ "lever" ju fortfarande medan IFY lär har blivit vrak i england inte så lång tid efter den lämnat LFK :( Trist, IFY var min favorit av de tre och den maskin jag flög EK i första gången.



F: jag väntar på info ang. din fråga. Åtekrommer.

2008-09-10 @ 18:02:19
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: F

Oj, det kanske redan har "rört på sig" på den fronten alltså. Intressant.

2008-09-10 @ 18:31:52
URL: http://lae.blogg.se/
Postat av: Rolf

Hrm... följande citat från klubbens hemsida verkar säga en del om klubbens organisation/kommunikation...





citat: [Flygplansgruppen



Här beskrivs flygplansgruppen och vad den håller på med. Gruppen har nu bildats och ett arbete har påbörjats där kalkyler, intressen och flygplanstyper diskuteras.



Erik kommer uppdatera denna sida när som helst nu...

Senaste uppdatering: Erik Persson22 augusti 2006, tisdag 19:14] slut citat.



Eller var jag elak nu?



//Rolf

2008-09-10 @ 22:19:33
Postat av: Bengt

Nja. "Styrelsen informerar" för oss medlemmar är inte precis den mest uppdaterade sektionen heller...

2008-09-10 @ 22:24:36
URL: http://sbb.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0