Teori i Praktiken

Veckan har som bekant för en del av er spenderats i Västerås för refresh på första blockets ämnen ASP, POF, MET, ALW & HPL. På sista lektionen ASP (Airframe, Systems & Powerplant) var ett besök på flygmekskolan inplanerat så vi skulle få se lite av de saker vi läst om i verkligheten.

Själv trodde jag först vi skulle ner i den hangar som ligger precis intill BFSAA där vi varit en gång förut och kände mig måttligt förväntansfull men det visade sig ju vara helt fel. In i ett par bilar och bort till andra ändan fältet till en stooor byggnad+hangar. Eftersom förväntningarna var så lågt ställda lämnade jag kameran i klassrummet, sucks to be me. Men några "trots-uppiffning-ändå-mobilbilder-med-weirda-färger" bjuder jag på iaf :)


En klassisk stjärnmotor stod först innanför dörren i den delen av verkstan som verkade mest inriktad på kolvmotorer.

Sexcylindrig Lycoming boxer. En vanlig modell bland "vår" typ av mindre en- och tvåmotoriga flygplan.

Ännu vanligare Lycoming fyra med constant-speed propeller på, dock så verkade bladvinklarna lite... eh... twisted? :)

Mycket intressant hursomhelst att få se förgasare, cylindrar, ventiler, kolvar, vevaxlar, stötstänger, vippor och annat i verkligheten. Gör att man kommer ihåg det på ett helt annat sätt.

Flamhållaren i en efterbrännkammare. Vi är nu i jetmotor-sektionen av verkstan :)

Kändes lätt respektlöst att stapla motorer sådär men vad väntar man sig av en bunt flygmekar? ;)

Gammal centrifugalkompressormotor från gissningsvis 50-talet. Tror inte detta är en de Havilland Ghost som satt i Tunnan, har sett såna förut och vill bestämt minnas att de är betydligt mindre(?). Anyone?

Det var inte bara en motor man samlat på sig på det här stället... rätt många ex av RM6 (Rolls-Royce Avon) från fpl. 32/35 Lansen/Draken, RM8 (Pratt & Whitney JT8D) från fpl. 37 Viggen och RM9 (Turboméca Aubisque) från SK60.

En mindre turbin till helikopter 2 (Alouette IIC). Man ser hursomhelst radialkompressorns impeller och diffusor och hur den tar in luft väldigt tydligt. Jet engine theory - suck, squeeze, bang, blow - ok, who's the pervert? ;)

Kurskompisarna bland det tunga artilleriet :)

Startmotorn till RM6 som drivs genom förbränning av Isopropylnitrat (MC25) var kul att se då jag lumpade som mek på SK60 men mest kom att syssla med fpl.32 som har denna startapparat. Sent kommer jag glömma ljudet av startmotorns nästintill explosionsartade förlopp. Mycket intressant att se hur den faktiskt är konstruerad. Den närmsta delen är brännkammaren och från den fanns typ 4 små hål genom det bakre skottet där trycket kanaliserades över till turbinhjulet som syns straxt bakom.

Typisk turbin i slutet av en jetmotor. Det är här som kraften från tryck och värme konverteras till mekanisk energi för att driva kompressorn.

Kompressor.

Lite riktiga flygplan fanns också. Ett par SK50 Safir, en SK61 Bulldog, en gammal MU-2, en SK60, nån PA28 och något annat mera ordinärt krafs :)

SK60. Fick tillfälle att visa lite mer om den för några intresserade kursare eftersom jag ju varit mek på den. Den har ett lite intressant lättrodersystem bestående delvis av en duk mellan vingens bakkant och skevrodrets framkant som assisterar genom tryckförändringen runt rodret vid utslag.

Som sagt, kul och givande att se sig om lite i praktiken. Jag har förvisso varit en massa med klubbens mekar förr och lärt mig ett och annat men med den nya teoretiska kunskapen så blev det ännu intressantare nu än vad det var då.

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)
Postat av: Rolf

RM8 != Pratt & Whitney JT8D

Den är en vidareutveckling av JT8D-1 men de skiljer sig en hel del (EBK på vanlig passagerarkärra? flin (torde bara vara Cocncorde o TU-144))



Vad gäller Ghosten är jag osäker men den är bra stor (därav tunnans form). Tyvärr hade jag ingen bild på den efter sommarens besök på Flygvapenmuséet.



//Rolf





2008-09-07 @ 12:38:57
Postat av: Bengt

Tja, grundkonstruktionen är JT8D, sen finns den i många utgåvor för olika typer och ändamål med större och mindre revisioner, icke desto mindre en JT8D. En EBK tillhör inte heller grundkonstruktionen utan är något som kan läggas till på de flesta motorer om man så skulle önska. EBK har åtminstone provats på flera andra civila flygplan, man hade det i åtanke för Caravelle bl a men det blev aldrig något. F, om du läser detta kan du säkert reda ut det bättre än jag kan? :)



Ghost, ja, jag känner till det där men den kändes som sagt obekant stor. Vi får se om nån annan kan reda ut saken :)

2008-09-07 @ 12:49:53
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: Rolf

Nu var EBK bara en detalj som ändrades. Redan i RM8A som användes i förserien hade fler ändringar än så. Till RM8B ändrades ännu mer, bla ändrades förhållandet mellan fläkt o kompressor samt motorn förlängdes. Exakt hur mycket som ändrades vet nog bara de inblandade och det skulle inte förvåna mig om det fortfarande är hemligstämplat (suck). Jag är även rätt övertygad om att en hel del toleranser och materialspecefikationer är ändrade för att passa bättre in mot kraven i ett stridsflygplan mot en civil passagerarbuss.

2008-09-07 @ 12:56:33
Postat av: Bengt

Säkert så. Kolla http://www.canit.se/~griffon/aviation/text/reamotorer.html



2008-09-07 @ 12:58:25
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: F

Nja, om jag kan reda ut det eller så kanske är lite osäkert ;)

Du har helt rätt i att EBK'n inte direkt ingår i själva motorn. Här i Sverige har vi tagit för vana att utveckla egna sådana utifrån utländska motorer. Men arbetet man la ner hos Volvo flygmotor för att anpassa JT8D till 37an var mycket omfattande. Någon sa att RM 8B är omkonstruerad till hela 80% i jämförelse med den första amerikanska utgångmotorn från mitten av 60-talet. Om det är med eller utan EBK, det vet jag inte :)

2008-09-08 @ 20:29:51
URL: http://lae.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0