Madonna - Sticky & Sweet

Så var det då dags att kolla på Madonna - Sticky & Sweet tour på Nya (nåja...) Ullevi i Göteborg. Aviserad start 20:00 med insläpp från 17:30. Jag drog från Linkeboda vid 15-tiden och tänkte att det vore ju ett mirakel om hon stod på scen 20 prick. Högst osannolikt. Så...


....först ett besök i Paradiset efter den långa bilresan ner :)

Paradiset på jorden heter i det är fallet Lejonet & Björnen. Inga konstigheter - bara glass!

Nya Ullevi är en stoooor arena, den största i Norden enligt Wikipedia. 43 000 åskådare är kapaciteten. Var framme vid 19:30 efter viss cirkus med att hitta parkering.

Jag hade biljett till "Planen" som förstås är gräsplanen övertäckt med stora träskivor för att skona gräset.

Diverse serveringar fanns i bakkant på planen, pizzaslice, hamburgare och lite annat.

Om-nom-nom-nom-nom :) (fattar inte referensen? Kolla här, här, eller här)

Strålande väder var det, man kunde inte önskat bättre! Varm och mysig sommarkväll med lagom fläktande vind. Folk stortrivdes.

Till en början rätt avslappnat på planen och de flesta satt i små grupper man allteftersom tiden gick så blev det som alltid tightare och tightare och folk valde att ställa sig upp. Själv valde jag att inte stå alltför nära scenen eftersom jag blivit klämd en gång och det var inte så angenämt.

Scenen. Rätt b0ring då om man jämför med det lilla garagebandet som spelade här för en vecka sen... "Madonnas DJ"  Paul Oakenfold agerade förband och levererade en del rätt sköna mixar av olika artisters låtar.

RvP med vänner anlände och jag slöt upp med dom en stund. Notera "music plugs" som jag köpte också, tar bort den skadliga volymen men sabbar inte musiken... köpte ett par själv och visst var det bättre än skumproppar.

I am your burger man... :) (vilken grupp? Internets finaste virtuella brödrostar står på spel igen).

Test av skärmarna. Längst till vänster 2 koncentriska semitransparenta cylindrar av nån slags tråd/rep som bilder projicerades på (av?). Madonna var senare under showen inne i den och man såg då henne genom olika bilder, rätt cool.

Nåallt för att man får finna sig att vara nära folk på en konsert men jag hamnade bredvid ett tjejgäng där en av dom inte hade nån som helst koll på sig själv eller omgivningen och stod och lutade sin hela vikt mot mig fastän det inte var trångt alls... Hade hon bara varit snygg hade jag kanske funnit mig i det :D Blir ju inte så trevligt när man får säga till folk men jag tyckte det var way out of line med hennes bak i mitt skrev :) Tjejen på bilden har dock inget med det att göra.


Här borta är vi!!!

Någon måste ju göra jobbet att provocera de på läktarna till en shouting match eller vågen... :)

Även om jag inte stod mer än kanske 25-30m från scenen så var det bäst att titta på de två stora skärmarna som flankerade scenen. För många huvuden i vägen för att se obehindrat rakt fram så jag alternerade lite eftersom skärmarna såklart missade helheten.

Så var det då äntligen dags, Madonna äntrade scenen några minuter före 22!

Jag hade ju läst lite om konserten före, att den upplevdes som ojämn och så men det störde inte mig så mycket. Tyckte det var trevlig show mest hela tiden och jag uppskattade flirtarna med folkmusik och sticken med musik av Michael Jackson, Eurythmics m.fl.

Allt var väldigt "picture perfect" och väloljat. Tyvärr helt utan nån vidare publikkontakt eller bjudande på sig själv från Madonnas sida. Resultatet för mig var i alla fall att jag lika gärna kunde sett det på MTV då hela poängen med live gick lite förlorad då artisten var så "frånvarande". Kan dock meddela att hennes armar förvisso är vältränade intill osexighet men inte som de såg ut på en del berömda bilder i media... :) Hon har en i mitt tycke rätt bra röst och ett väldigt "tryck" i den och visst var det ändå svårt att stå still till låtarna man känner så väl.

Ärligt talat var jag ändå så uttråkad och besviken efter 1:30 att jag begav mig bakåt och tänkte att det var ett bra ställe att både få en överblick över hela stadion och en bra taktik för att komma ut snabbt när det var slut. Slut tog det efter ~1:50 när jag stod och tuggade på en burgare. Jag tänkte det nog blir extranummer, inte då... det stod "Game Over" på skärmarna och musiken som sattes på var så hög att meddelande var tydligt, "bry er inte om att applådera för det kommer inte höras iaf". Trist skit!

Att ta sig ur Göteborg tog nästan en timme, lördagskväll och några tiotusental konsertbesökare som gjorde exodus ställde till trafiken rätt ordentligt. Hemma och somnade vid 03:30 för att sen gå upp 09:00 och brandflyga. Mer om det i nästa inlägg...

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)
Postat av: Peter H

Kan möjligtvis svaret på "vilken grupp är det?"- frågan vara ZZ Top?

2009-08-11 @ 23:41:13
URL: http://www.facebook.com/PeterHultberg
Postat av: Bengt

\o/



We have a winner! :)

2009-08-12 @ 15:14:42
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: Anonym

En vän av ordning undrar om RvP börjar bli flintis. Vad är det annars han döljer med sina löjliga huvudbonader :)))))

2009-08-12 @ 22:39:46

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0