Tomtenytt: LFK Påbörjar Förnyelse av Flottan

Efter ett omfattande arbete av flygplansgruppen, styrelsen och många andra på LFK så kan jag idag med glädje avisera att klubben kommer att ta emot 2 st Diamond DA20 C1-Eclipse under första halvan av 2010. Båda planen kommer att vara utrustade med Garmin 500 "glass cockpit"-system och motor är TCM IO-240 (AVGAS, 125hk). Se även tidigare inlägg 1 2 om DA20.



DA20 är ett tvåsitsigt flygplan med 91 liters tankkapacitet och en förbrukning på c:a 21l/h. Farten blir runt 120kts. Aktionstid med 45min reserv c:a 3.5h vilket ger 420NM aktionsradie. DA20 kommer att utgöra ryggraden för Linköpings Flygskolas utbildning till PPL och i övrigt fungera som VFR-flygplan för alla medlemmars behov.


Klubben väljer att satsa på glass-cockpit då detta helt klart är framtiden, ger billigare underhåll, bättre SA även för VFR-piloten och ökar andrahandsvärdet. Hyrpriset beräknas komma att ligga i paritet med nuvarande PA28.

Klubbens målsättning är att så snart det är möjligt gå vidare med inköp av Diamond DA40TDI för att få in moderna 4-sitsare som vi också kan flyga instrument med. Avyttring av flera plan ur den befintliga flottan pågår eller kommer att initieras snarast.

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)
Postat av: Niklas Larsson

Hejsan Bengt,

Kul att det händer grejer på flygplansfronten!

Jag har inte provsuttit en DA20 ordentligt men jag hoppas innerligt att jag får plats i den med mina 2m. Vore tråkigt om man var tvungen att sluta skola på grund av att man inte kan få plats i planet längre...



Hoppas, hoppas.



Ha en riktigt god jul!

2009-12-23 @ 14:41:30
Postat av: Bengt

Niklas: Jag kan inte svara dig på rak arm men det kan kanske bli en viss utmaning för dig. En del beror ju på dina "c-mått" förstås. Däremot så kan jag lova dig att din utbildning inte kommer att bli lidande då vi kommer ha PA28 kvar i parken åtminstone under den tid som din utbildning normalt tar. Vi kommer inte att flytta över elever till DA20 heller som det ser ut om inte eleven själv absolut vill då det är en viss övergång att göra. DA40 däremot borde inte vara något problem för dig :) God jul själv!

2009-12-23 @ 16:51:11
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: Niklas Larsson

Ja, vi får hoppas på det bästa. Ska bli kul med glascockpit också!

2009-12-24 @ 01:25:51
Postat av: David

God Jul på dig Bengt! Mvh David

2009-12-24 @ 14:14:17
Postat av: Ernest Laverdure

God Jul Bengt !



Detta inlägg fick mig att skriva ett eget inlägg om Diamond hos mig, det skulle blivit för långt att skriva som kommentar här.

Jag önskar dig och LFK lycka till med de nya klenoderna.

2009-12-25 @ 10:56:26
URL: http://laverdure.blogg.se/
Postat av: Bengt

@David, Ernest: god jul på er detsamma! Såg ditt inlägg Ernest och bara för att förtydliga så har vi inte köpt med Rotax-motor p.g.a de stora problem som uppkommit med dessa så förhoppningsvis så kan vi njuta av en kvalitetsprodukt i lugn och ro :)

2009-12-25 @ 11:14:49
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: F

Tror att DA20 med Continental-morot är den produkt som är något att ha i diamant-programet. Sedan är jag något skeptisk....



Spontant: Om några månader bör Cessna 162 finnas tillgänglig för demo - inget alternativ? Eller utanför tidsmässiga ramar?

2009-12-25 @ 12:30:04
URL: http://lae.blogg.se/
Postat av: Bengt

@F: Ang. C162 så är det ju också en 2-sitsare men den har ju inte varit tillgänglig som ett alternativ i praktiken och med en lång beställningskö (1000fpl) även om den säkert går att få tag genom generalagenter som köpt på sig plan. Dessutom så förefaller prestanda både i fart och tillsatsvikt vara underlägset DA20. Trots att den är en ny konstruktion så andas den väldigt mycket C152 och "sminkad gris" (besvikelse, de borde kunnat vara mer nyskapande). Men vi får se. Billig är den ju. Men i första hand nu så ska vi se till att få in fyrsitsare så vi kan byta ut grundflottan. DA40 är ju det naturliga valet men det finns utmaningar där i form av vad deras framtida motorstrategi kommer att bli och just nu faktiskt en viss brist i ekvationen pris/prestanda som försvårar.

2009-12-25 @ 12:45:20
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: F

Var just därför jag nämnde Cessna 162...Cessna 172 är den naturliga fyrsitsaren. Med en motor som funkar.....

2009-12-25 @ 13:29:57
URL: http://lae.blogg.se/
Postat av: Bengt

Sminkad gris :) Snart 60år gammal konstruktion utan förändring, dåliga prestanda, dricker mycket soppa, nä tack.



Sen verkar det som om pilot i största allmänhet har väldigt selektivt minne vad gäller tillförlitligheten på våra Lycoming/Continental. Vem har inte upplevt ett tillfälle med knackig gång eller andra tveksamheter men de har vi bara lärt oss att acceptera utan att tänka mer på det. De går oftast men inte alltid sin livstid ut och de funkar för det mesta men för att vara så gamla och beprövade konstruktioner så borde de vara så mogna att de aldrig krånglade och det är ju långt ifrån sant.

2009-12-25 @ 15:26:10
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: Ernest Laverdure

Till de gamla "järnspisarnas" försvar får man väl säga att själva grundmotorn fungerar bra men alla hjälpapparater som vacuumpumpar, magnetapparater och alternatorer lämnar allt övrigt att önska.

Fördelen är väl trots allt att man vet hur de förväntas uppträda.



För övrigt var DA-20 en ganska trevlig bekantskap det enda pass jag flugit den. Tung i skevrodren var den visserligen men det vet jag att man fixat till.



Vad gäller DA-40 så vil jag bara nämna kortfältsprestanda, den verkar inte byggd för svenska små gräsfält.......

2009-12-25 @ 17:35:30
URL: http://laverdure.blogg.se/
Postat av: Bengt

Angående felande komponenter i de gamla blydrakarna så har du en poäng, det är ju oftast tändning eller generatorer som spökar.



DA20 har en inbyggd dämpning i skevroderled för att den är lite för rollvillig, denna dämpning går att ta bort för den som så önskar.



DA40, ja, det finns många saker som egentligen talar emot den. 3 miljoner ny. I praktiken 2-3 sitsig. Dåliga prestanda enligt boken, dock bättre i praktiken pga konstig metodik när man upprättade AFM. Thielert har ju haft sina problem men 2.0 är en väl fungerande motor dock egentligen för svag med sina 135hk. Imponerande ändå vad FADEC, diesel och CS-prop kan förmå. En PA28 med 135hk hade varit en värre mardröm (samma MTOM). Men det finns ju hopp i.o.m Austro på 170hk, dock tyngre och vi får se vad den kommer få för prestanda och ekonomi.

2009-12-25 @ 22:50:55
URL: http://sbb.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0