Biljakten: Citroën C3

Citroëns bilhall var lite dåligt skyltad vad gällde priser etc. Jag gjorde gemensam sak med en annan kille som verkade titta på ungefär samma som jag och vi sysselsatte oss med att kolla på de olika modellerna från C1 till C4. C3 kändes som miniminivån för mig i Citroëns sortiment men det är en enorm skillnad mellan C3 och C4 vad gäller kvalitets- och "bilkänsla". Ska nog titta en aning på C4 också innan jag sätter ner foten men jag får känslan att den börjar något för högt i pris för att vara intressant.

Till sist blev vi uppassade av en säljare och det visade sig att han var ensam där för dagen så han tog oss helt enkelt när han hann och det är ju helt ok! :) Mycket trevlig kille (platschef) men han berättade en underlig sak. Jag hade sett att den fanns 2 med bensinmotorer, 75 och 110hk och så en diesel på 110hk. Bensinmotorn på 110hk hade utgått! Enda alternativet som kvarstod var då dieseln på 110hk med utgångspris på låga 149 000:- och klassad som miljöbil. Jag knorrande lite som en diesel själv men eftersom jag vet att moderna dieslar ändå brukar vara rätt trevliga saker så jag tog en provtur.


Hubbabubba vad den gick! 0-100 på 9,5s, toppfart 190, 240nm vrid redan vid 1750rpm. Detta till priset av 0,38l/mil landsväg! Det här var en KUL motor! I låga farter får man känslan av att sitta i en skåpbil p.g.a det rätt påtagliga dieselmotorknattrandet men i högre farter övergår det till mera vindbrus och vägljud än motorljud. Inget fel på styrning och väghållning men inte alls samma precision och känsla av kontroll som på de tidigare jag kört och en del kräng. Bara 4 stjärnor i Euro-NCAP, ska se om jag hittar detaljerna på testet för att se vad som brast. Bara 2års nybilsgaranti men med möjlighet att köpa till ett extra år för 3 990:-. A-stolparna är lite annorlunda på C3 då de är ordentligt konvexa men sikten verkar ändå vara riktigt bra. Fick inte så mycket chans att köra stadstrafik där det märks tydligare om de är ivägen.

Totalintrycket är att den hade roligast motor och dieselvarianten hade nästan all utrustning med i de låga 149 000:- så rätt lite kommer till på det för att få den som jag vill ha den. Citroën bevisade dock än en gång att de är plastigare än japsarna på ett negativt sätt. Så motor och pris/driftekonomi för, kvalitetskänsla, NCAP och chassi mot. Ska se om C4 ev. är ett alternativ som sagt, där får man iaf två olika sorters plast  - deluxe :D

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)
Postat av: Sture Friedner

Hej!

Upptäckte just Din blogg efter tips via Lae´s blogg i dag.

Hyrde en Citroen C3 "Stop & Go" i Frankrike - motorn stannade då bilen stannade (och tvärt om...). Detta betydde att bilen började rulla bakåt om man stog i ett uppåtlut om man inte snabbt höll på bromsen. Nog om detta. Det speciella med C3:an var dock vändradien - över 11 meter för en småbil!! Kändes som man körde pansarskeppet Potemkin när man skulle parkera i stan. För att inte tala om parkeringsgarage med "spiral" mellan våningarna, man kom inte runt i kurvorna utan fick backa, "såga" sig runt. Och detta med en motor som stannade så fort man skulle skifta riktning...!

Citroen lär ha uppfunnit framhjulsdriften, men tycks sedan ha "stannat i växten". Varning för Franska fiffigheter - och kolla vändradien före köp! Och även dörrstolparna fram - jo, de skymmer!!

2009-08-02 @ 11:05:42
Postat av: Bengt

Jaha, de har också den "stop & go"-tekniken, Toytotan jag kollade på skulle visst ha det men jag märkte aldrig av det. Bra tips annars, jävligt illa det där med P-hus alltså. Som väl är ha jag nu bestämt mig för en annan fransos och den har jag parkerat och vänt med och den var fullt tillfredsställande :)



Välkommen i bloggen, inte bara flyg utan lite vad jag känner för att skriva om och plåta.

2009-08-02 @ 11:52:34
URL: http://sbb.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0