Biljakten: Hyundai i30

Så, efter utfärden till Riga och helgstängda bilaffärer så var det då dags att fortsätta jakten på ny bil. Jag började på Forema och browsade lite Mazda och Ford, inte så ointressant som jag först tänkte men jag får titta närmare en annan dag. Trevlig säljare.

Högst på menyn för dagen var Hyundai som skulle få en chans att göra bättre ifrån sig än senast. Samma säljare fanns i butiken och även denna gång totalignorerade han mig, började bli måttligt förbannad. Som väl var hade han en mycket vettigare kollega som kom fram efter en liten stund! Vi pratade lite och så skakade han raskt fram en i30 med den motor jag var intresserad av (1.6/126hk) för en provtur! Allt väl. Han plockade ett stilpoäng också då den nästan hade slut på bensin "den drar ju så lite så det är ingen fara" :) Han åkte iaf och tankade upp den så det inte skulle vara någon tvekan.



Motorn var ganska pigg och det har inga problem att få den att göra som man ville men den nådde inte riktigt fram till "körglädje". Lite surrig, den hade behövt en 6-växlad låda för att få ner varvet lite på E4. Markant skillnad i ljudnivå mellan 110km/h och 125km/h på motorväg. Bara vägljud vid 110 men tydligt surrigt motorljud vid 125. Precis och lätt styrning, bitiga bromsar, bra väghållning men inte helt stabil. Bilen gick dit man pekade men karossen lutar/svajar utåt. Lite... 90-tal... På det viset klart sämst av de jag provat men inte kass på något vis. Mycket god sikt framåt, stor ruta. Men jag tänker fortfarande på Peugeoten jag...

i30 har även i10 och i20 som småsyskon men det är först vid i30 som jag tycker det börjar bli intressant vad gäller kvalitetskänslan. Dessvärre och lite förvånande (det är ju en Hyundai ffs..) så verkar den hamna i dyraste laget (>170kkr, 6 000:- för farthållare, jisses!) färdigspecad med det jag vill ha. Fullgoda garantier. Serviceintervall troligen 2000mil, hittar bara på nätet och inte i deras broschyrer. Kostnad okänd.

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0