Biljakten: Mission Accomplished

Jag hade aldrig tanken att gå igenom precis hela utbudet av mindre bilar men tillräckligt för att ha lite att jämföra med. Efter att ha tittat närmare på de jag redovisat här i bloggen och även orienterat mig hos Mitsubishi, Opel, Kia, Subaru, Suzuki, Skoda, Seat och en hög till så var det fortfarande en bil som hela tiden rasslade runt i min lilla ärthjärna: Peugeot 207.

Igår så tänkte jag till sist då att "om du nu tänker på den hela tiden så lägg energin där och bli säker". Jag stegade över till Appelskogs Bil igen och bad att få låna en 207:a över natten. Nu skulle här verkligen bekantas ordentligt med.


Var är bilden tagen? Första pris - en virtuell brödrost!

Det blev en rejäl tur, nästan så jag skämdes lite för att ha gjort av med halva tanken :) Men jag fick utprovat stadskörning, fickparkering, 70/90-väg med omkörning och motorväg med farthållare och en massa annat. Intrycket nyanserades något av ett par negativa saker som att den bullrar mer på motorväg än jag först noterat och att bakrutan skitar igen väldigt fort vid minsta väta. Den har torkare som väl är men den är lite för långsam och verkar inte gå att ställa intervallet på. Dock så väger det positiva fortfarande över.

Emot
  • 2 år nybilsgaranti. Rättas dock upp med serviceavtal på den till 3år som ryms inom budget.
  • Lite bullrig i hög fart. Fixar stor stereo i den :) Ska ju främst åka kortare sträckor ändå så... Ev. kan man sätta på tystare däck och kanske hitta någon 3:e-parts isolering eller andra tips om jag skulle reta mig på det.
  • Bakrutan skitar igen. Det är en stor torkare iaf, att få den att gå lite snabbare ska väl gå att ordna eller så får jag vänja mig.
  • Drakonisk leveranstid... :( Var det inte kris i bilindustrin hade jag hört...?
För
  • Rolig som f*n att köra, bra vägegenskaper! 0-100 på 9,6s på 120hk, sug på den Hyundai!
  • Billigast i drift av de jag kört om man jämför tillverkarnas siffror. 0,48 landsväg. 0,61 blandad och 0,84 i stan. Risken är väl att siffrorna stiger i praktiken p.g.a att den är så rolig då... :) 1 110:-/år i skatt.
  • 5 stjärnor i Euro-NCAP. Alltså är den så bra den kan bli för att vara en småbil.
  • Pris med all utrustning jag ville ha plus en uppsättning vinterdäck: 166 980:- och en finansieringslösning över 3 år som inklusive serviceavtal kostar ~2 100:-/månad.
  • Lite mer ombonad och påkostad inuti än de andra.
  • Snygg! :)

Innan jag somnade inatt så var känslan väldigt stark "den här vill jag ha" så när jag lämnade igen den nu på förmiddagen så sa jag att jag ville ha ett allvarligt snack med dom om möjligheterna till en affär.


Och såhär bidde det :) En Aden-röd (solid) som på bilden i första inlägget om 207 nedan. JBL-stereoalternativet för standardstereon var ingen höjdare och jag lyssnar mycket på musik i bilen så det är det värt. Farthållare, parkeringsradar och AC: check!

MEN. Smolket i bägaren är beskt. Leveranstiden var inte kul. December är vad de törs lova. I synnerhet mot bakgrund av att jag idag har Scénic:en på recond och ska lägga ut den på Blocket i helgen. Insh Allah blir jag av med den men i samma slag blir jag ju helt utan bil i ett halvår. Att behålla Scénicen känns vågat, den blir ytterligare mindre värd och kostar eventuellt ytterligare pengar om något mer pajjar. Sen är jag ju sån som gärna vill ha det jag bestämt mig för NU.

Om jag nu ska försöka se möjligheterna och det ljusa med det hela så får min ekonomi respit ett tag och jag kan använda de pengarna jag inte behöver lägga på det nuvarande billånet/försäkringen till något annat. Inklusive att ev. hyra en bil vid behov. Dels så får jag börja cykla och gå mer och det mina damer och herrar är nog precis vad den är feta konsulten skulle må bra av även om det svider surt vid blotta tanken...

Peugeot 207 - worth waiting for (?) :D

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)
Postat av: Pia

På E-22 i Söderköping. Straxt utanför Statoil. Hepp! Är det nån som har användning för en virtuell brödrost så kan ni höra av er. Jag har det inte :P

2009-07-31 @ 12:50:27
Postat av: Anonym

Jag har redan vunnit en virtuell brödrost!! Mvh David

2009-07-31 @ 16:03:10
Postat av: Bengt

Pia: rätt :)



D: :) Du kan ju alltid börja samla.

2009-07-31 @ 19:04:53
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: Åsa

Bengt utan bil! Det var otippat!

2009-08-01 @ 12:02:06
Postat av: Bengt

Å: Ja, det blir väl första gången sedan 1988 :)

2009-08-01 @ 12:39:36
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: pia

Åsa.. jag kan berätta att B så sent som igår sa att han nog skulle köpa en moppe att åka med när han blir utan bil. Kan du se honom på cykel?? hihiiii... :)) Inte en enda gång cyklade vi på 6 år. Så jag är jätteimpad att han ens tänker tanken "vara utan bil".

2009-08-01 @ 19:54:06
Postat av: Niklas

Grattis till köpet!

2009-08-02 @ 00:26:57
Postat av: Bengt

Pia: nåja, det var en idé iaf, får se om det blir så eller ej :) Vill gärna påpeka att jag numera cyklar till tåget varje dag när vädret tillåter och att jag dessutom har en "ny" cykel :)



Niklas: tack! :)

2009-08-02 @ 11:54:57
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: Daniel "Frazer" Mattsson

Bra val :) Är fortfarande nöjd med min 206 sport. Morsan har en 207, och den är trevlig den med. Mindre gocart-känsla dock :P

2009-08-03 @ 17:02:24
Postat av: Bengt

Låter betryggande :) Synd det tar sån tid bara.

2009-08-03 @ 17:04:04
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: PC

6 månader, mon dieu! Men grattis till une voiture francaise!

2009-08-04 @ 23:29:18
URL: http://pcreithe.wordpress.com
Postat av: Bengt

Tack! Ja, jag ger grodätarna en chans till. Hoppas de här kan sin sak bättre än de andra (Renault) :)



http://www.blocket.se/vi/22887279.htm

2009-08-04 @ 23:32:44
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: M

Jag rekommenderar att du cyklar istället för att köpa en moped! Det kan du behöva!

(Säkert jag med, men det är en annan fråga! :-)



/M

2009-08-06 @ 09:16:31
Postat av: Bengt

Njez njez :) Inga akuta planer på moped nu men när allvaret sätter in vet man aldrig... :D Men du har nog rätt.

2009-08-06 @ 11:18:33
URL: http://sbb.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0