The Hunt is On!

Hunting season is: open

Nu ska biljäveln bort och jag ska ha en ny. Får vara nog med utgifter på det gamla liket. Den har kostat mig mer än handpenningen på en ny nu på bara några månader. Men vad ska jag ha istället? För det första så ska jag med största sannolikhet ha en ny bil, eller möjligen en som är 1 år gammal beg. eller så för oftast så går inte nya saker sönder och om de gör det så finns det fortfarande garanti. 1 år gamla beg-bilar växer inte på träd och ska man kombinera det med vad man vill ha för utrustning m m på den så, tja, chance is slim.

Vad är det jag vill ha då?

Skall
  • Mindre än den jag har idag/liten bil. Golf-klass.
  • Helst inte kosta mer än 160 000:- (lite flex får man väl ha men mer känns det inte värt för en småbil).
  • Bensinförbrukning runt 0,7 eller lägre på landsväg
  • ~100hk eller mer.
  • Farthållare
  • 4-5 stjärnor i Euro-NCAP
  • Normala garantinivåer
  • Rimliga kostnader för service
  • Godtagbara leveranstider (<3 mån helst)
  • 5-dörrarsmodell
  • Finansieringslösning som ger månadskostnad på 2-2500:-.
Starkt önskemål (om ej för dyrt eller på annat sätt opraktiskt/dålig lösning)
  • Automatlåda (svårt på små svaga bilar, jag vet...)
  • Parkerings-/backradar
  • Hands-free-lås (nyckelfritt)
Bonus
  • Dragkrok utan att bli ruinerad...
  • Bra stereo
  • Digital hastighetsvisning
Det är väl med bilar som med flygplan, det perfekta finns inte. Eller så blir det hur konstigt eller dyrt som helst... :D



Mina skall-krav klarar nog de flesta utom de traditionellt stora och dyra märkena (Volvo, Saab, Audi, VW, BMW...) så mycket kommer nog att handla om vad jag kan få av starka önskemål-listan utan att spränga budgeten. Givetvis kommer ju kvalitetskänsla, komfort, körupplevelse och andra mjuka värden att ha stor betydelse.

Så, jakten är igång. Jag kommer att blogga om mina intryck av alla bilar jag provar, inte för att ni bryr er så mycket men det blir bra minnesanteckningar för mig :) Det lär bli Toyota, Hyundai, Citroën, Peugeot, Skoda, Seat och en del annat. Toyota har jag redan klarat av och det kommer strax i ett inlägg för sig. Renault däremot, de har bränt sina chanser, det lär dröja innan jag står i deras bilhall igen, tyvärr för de är innovativa, bra design, trevliga att köra men kvaliteten och ansvarstagandet för produkten... SUX! :( Tyvärr då detta är min tredje fabriksnya Renault och de andra två var rimligt problemfria.

Förslag, rekommendationer, varningar? Spill it i kommentarsfältet!

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)
Postat av: Niklas

Ska bli spännande att se vad du tyckt om Toyota. Jag hade nog köpt en sån om det var aktuellt för mig. Typ en Auris heter väl deras nya.

Ser många som kör runt i Hyundai i30 och den verkar också ganska skön.

2009-07-18 @ 17:25:51

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0