Roll-Out i Västerås 2009 - Söndag

Så blev det då äntligen dags för årets första (och för mig) lite mer intressanta flygdag - den årliga Roll-outen i Västerås. Jag hade som trogna läsare redan vet bokat SE-LBV för transport dit, jag menar, vem vill inte anlända flygvägen till en flygdag? Eller vem vill spendera 2,5h i bil mot 40min i flygplan?

Jag pratade med T som hade LBV på kvällen innan för att se att det inte var några problem med kärran och det var det inte... än. När han skulle starta i Arboga så blev det problem med tändsystemet och han och kärran blev kvar där och inget annat fanns det jag kunde boka om till heller. Jag ville inte missa evenemanget eftersom jag tänkt åka flera tidigare år men inte kommit iväg så det fick bli 2,5h i bil... *gnissla*

Det var dock mödan värt och några bilder finner ni i vanlig ordning nedan. Ett galleri finns också för den som vill se större och mer. Galleriet är också pimpat enligt önskemål med lite fler helikopterbilder ;)


Flera intressanta formationer med flygplan uppträdde, bl. a. denna Harvard flankerad av Biltemas Mustang och den nytillkomna Spitfiren med Griffon-motor.

Årets Safir-träff avhölls också och en formation med ~10 Safirer flög också några varv runt fältet för att visa upp sig.

JAS39 Gripen anländer från Såtenäs.

Ett gäng "supersportbilar" fanns också på plats och vissa slumpvis utvalda fick åka med i Ferrari och Maserati. Killen bredvid mig blev utvald men inte jag... :( De körde på banan och taxibanesystemet i farter uppåt 250-300km/h som mest. Ingen match dock för en Lansen Sport som den i bakgrunden.

Spitfire FR Mk.XVIIIe med 2050hp där fram...

Rundflyg och provlektioner med helikopter sålde som smör i..

Alla är inte lika roade av flygdagar...

Safir-uppvisning med bl.a. Alf Ingesson-Thor förstås.

Mer vild än tam aerobatics-föreställning av Daniel Ryfa i Yak-55. Kolla nära, snubben vinkar... :)

De obligatoriska wingstandning/walking ladies. Publikfriare som håller kanske men en flygtok gäspar och småler lite medlidande nuförtiden :)

Skärmar är alltid så tacksamma så... kunde lagt ut 20 skärmbilder här bara för de är så fina.

Unik formation v2. Vår enda flygande tunna SE-DXB flankerad av två vampar. Radialkompressorfest! :D

Före 29:ans uppvisning. Det kan bli lite långrandigt för en uppvisningspilot om man är ute i lite för god tid...

J32B Lansen Sport lägger i Overdriven.

Kontakt!


Jag tyckte dagen var trevlig och det var fina uppvisningar, bra PA, skaplig speaker, gott om matställen och ett alldeles lysande flygdagsväder! Min tanke var att ha två videoklipp till med här men Youtube har feta problem ikväll så jag får antingen skippa dom helt eller så lägger jag till dom imorgon när de gått att ladda upp.

Nästa flygdag/evenemang jag tänker bevista är bara runt hörnet, både tidsmässigt och geografiskt. EAA:s årliga fly-in som brukar avhållas på Barkarby är flyttat till Norrköping och det nu på lördag! Inte så många häftiga uppvisningar (fast några rätt unika blir det) men väl 2-300 GA-flygplan och massa utställare. Hoppas vädret sansar sig något tills dess.

Helgens uppvisning pekade med ett stort fett finger återigen ut att 4GB SD-kort är way för lite på en flygdag och fastän jag tömde i halvtid så fick jag snåla mot slutet. Veckan har därför bl.a. bestått av ett inköp av ett 8GB Extreme III :)

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)
Postat av: F

Att Bertil Gerhardt flög uppvisning med Spit, Mustang...och Vampire är minnsann inte dåligt. Hoppas att folk hjälpte honom med vätska mellan varven...svättigt värre. Minns dagen innan...

2009-06-03 @ 22:27:22
URL: http://lae.blogg.se/
Postat av: Pia

ehhh... köpte du inte ett på 4 GB för några veckor sedan?? http://sbb.blogg.se/2009/may/kamerashopping.html

2009-06-03 @ 23:23:41
Postat av: Bengt

F: Ja, jag undrar lite varje gång jag ser honom hur länge han kan hålla på, han är ju ingen ungdom precis. Jag tycker han borde utse en ersättare... jag vet en bra kandidat :D Affe flög ju både Safir och Lansen (mer?) under dagen också.



P: Ja till den nya Canonen. Dessutom till ett riktigt ockerpris men jag orkade inte tjabbla då :(

2009-06-04 @ 06:45:51
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: F

Än så länge är mycke' krut i Berra :)

2009-06-04 @ 06:52:42
URL: http://lae.blogg.se/
Postat av: David

Kanonbilder Bengt! Extra kul att du plåtade en Robinson R 44. En sådan kärra med reggen SE-JUA gjorde ledningsinspektion i Björstrakten förra torsdagen.På mycket låg höjd... Kände faktiskt doften av flygbränslet från den!! Mvh David

2009-06-04 @ 09:11:54
Postat av: J.Backlund

Ni hade verkligen tur med vädret! Kanon! Du fick med en helikopter iaf :) Jag skolade bara på Helicopter Assistance så jag var tyvärr inte med och flög.

2009-06-04 @ 12:50:52
URL: http://www.helikopterpiloten.se
Postat av: Bengt

Backlund: kolla galleriet som sagt... ;)

2009-06-04 @ 14:27:27
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: F

David måtte ha ett exraordinärt luktsinne :o

2009-06-04 @ 18:44:28
URL: http://lae.blogg.se/
Postat av: Bengt

F: äkta flygtok hör och luktar skillnaden på olika motorer ;)

2009-06-04 @ 19:41:24
URL: http://sbb.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0