Valdramatik

Igår så tjänstgjorde jag då som vice ordförande i min valkrets från 07 på morgonen till 23:30 på kvällen med bara 2*2h rast under dagen. Det plus att jag var hela dagen på Fly-In i lördags gjorde att jag kände att helgen liksom försvann så jag tog ut en dags semester idag. Ikväll har jag PC för IRSE så det är bra att inte ha jobbat hela dagen innan då det är krävande redan som det är.

Nåväl. Dramatik på hög nivå blev det i min vallokal igår. Ordföranden hade gått på lunch så jag var chef på skutan när en man med rullator kommer fram med ett ogiltigt valkuvert. Jag förklarar för honom att han måste göra om sin röstning. Han sätter sig då på rullatorn och verkar frånvarande. Jag frågar om han förstått vad jag just förklarat och det svarar han ett redigt "ja" på. Han blir kvar och jag låter honom sitta, jag tänkte han behövde tid att smälta det och samla kraft att gå till skärmen igen. Helt utan förvarning trillar han baklänges över rullatorn, slår huvudet i golvet och krampar våldsamt.

Jag sprang runt som en gasell förstås för att se vad som hände och det gjorde även mina kollegor i lokalen, jag ringde 112 medan de såg till att han fick något mjukt under huvudet. Det stod ganska snart klart att det måste varit ett EP-anfall och han återhämtade sig något och blev lugn och talbar igen. Även om man i situationen alltid upplever att tiden går långsamt så tog det faktiskt bra lång tid innan ambulansen kom, åtminstone 10-12 minuter när jag kollade mot min mobils samtalslogg. SOS hade iofs fått klart för sig att det handlade om EP och att han återhämtat sig något men det känns otäckt när man tänker på att de kunde varit något mer livshotande. Under hela tiden så fortgick röstandet och folk kom och gick, det var lite surrealistiskt och jag övervägde ett tag att stänga vallokalen men bedömde ändå att det fungerade.

I övrigt så gick allt bra och valdeltagandet var mycket högt jämfört med tidigare, 54% i vår valkrets, 43,8% nationellt vilket ju inte är bra, men positivt!



Igår blev också min första gång att följa med till stadshuset för att redovisa kretsens röster så det var lite extra kul. De bjöd på baguette och dricka medan man väntade och ovan ser ni ordförande/vice ordförande i en valkrets och de två tjänstemän som tar emot, kontrollerar och protokollför all information.

En liten side note bara, använd inte en Casio fx-82ES för att summera många siffror, inmatningsfältet är tydligen inte oändligt... det vållade oss en del huvudbry först innan jag såg vad som hände. Den säger inte ens ifrån, den bara slutar ta emot inmatning.

Om du är intresserad av att bli valarbetare så tar du kontakt med valnämnden i din kommun. Man behöver inte vara politiskt aktiv och en viss ersättning utgår (inte så dålig för en dags jobb trots allt).

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)
Postat av: Niklas Larsson

Hoppas din PC gick fint!

2009-06-08 @ 22:07:47
Postat av: Bengt

Tack, fint var väl att ta i. Jag flög första gången med en lärare jag inte åkt med tidigare som är känd för att vara tuff. Det i kombo med min icke-existerande IR-trim renderade en del beska kommentarer. Det var mycket nyttigt (och svettigt) även om jag tycker att en del av det var något oförtjänt med tanke på status och lite annat. Klarade mig iaf. Ut och öva själv...

2009-06-08 @ 22:11:19
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: Rolf

Har visserligen sagt detta direkt me för alla andra...



Vid EP-anfall, avvakta om anfallet går över inom 5 minuter skydda den drabbades huvud (glasögon av, mjukt under huvudet).

Glöm gamla historier om saker i munnenn, bara risk för kvävning.

När anfallet går över och personen är kontaktbar, fråga om han/hon varit med om det tidigare och hur du kan hjälpa till nu.



Om anfallet ej går över inom 5 minuter, personen ej är kontaktbar eller inte har varit med om det tidigare ring 112. Vid behov L-ABC / HLR!



Och sist men inte minst.

Gå en första-hjälpen kurs med HLR (Nej att du gick en för tio år sen räcker inte!



//Rolf

2009-06-09 @ 22:04:09

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0