Bucket List

På flyget till Thailand såg jag en lite småintressant film vid namn The Bucket List med Morgan Freeman och Jack Nicholson. Med två så namnkunniga skådisar kan det ju inte bli uselt i.a.f och det var det inte heller även de som vanligt inte kunde hålla sig från att servera vissa av de typiska amerikanska moralkakorna om familjevärderingar och annat.

De tu spelar två äldre män som båda är cancerpatienter och tvingas dela rum på ett sjukhus som det visar sig att den ena (Nicholson) äger medan den andra (Freeman) är svart och har arbetat hårt för sin lilla men lyckade familj hela sitt liv. Den rike är fattig på familj och socialt liv, den fattige är rik på detsamma. Båda får under tiden reda på att de har mindre än typ ett halvår kvar att leva och Freeman börjar då skriva sin "bucket list". En lista på saker som han önskat att han kunnat göra/hade gjort under sin livstid. Detta fångar Nicholsons intresse och efter lite tjivande så bestämmer de sig för att istället för att ligga och tyna bort på sjukhuset så ska de stryka alla punkter på sin gemensamma bucket list på den rikes bekostnad.

Rätt kul koncept men filmen är förutsägbar och slutar precis som man tror med att den ena talar på den andres begravning och att Nicholson återförenas med sin dotter som han tappat kontakt med etc. yada-yada. Det enda som lämnade ett bestående intryck i mig var just den här idén med bucket list.

Vi talar i huvudsak upplevelser här alltså som hoppat fallskärm eller bestigit Mount Everest, inte hus, barn och miljonär. Själv vet jag inte så noga, man tror ju inte precis att man ska dö nu heller så att skriva en lista på detta känns en aningen fjärran men visst. Jag har sagt i många år att jag vill prova att flyga alla typer av flygande tingestar som finns. Jobba som pilot förstås. Lära mig flera språk och att spela trummor. Jag vill också resa mer och till länder jag inte varit som Egypten och Japan.

Vad skulle du verkligen vilja ha förverkligat innan du dör?

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0