(S)kattedemokraterna

Nu sticker de inte ens under stol med det längre utan proklamerar stolt att återinförda och höjda skatter är vägen ur krisen. Att avgiftsbelägga och straffa flödet av pengar och de personer och företag som är framgångsrika och som skapar intäkter och arbetstillfällen åt andra kan aldrig vara en väg framåt. Man tar bort det enda incitament som finns att vilja jobba i det här landet. Låtom oss skatta de rika och driftiga till de tröttnar och lämnar landet så får vi se hur de tänker finansiera välfärden sen när bara bidragstagarna är kvar!

Idioter...

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)
Postat av: H

jag ska rösta på (S) tror dom kommer göra ett bra jobb.

2009-03-27 @ 21:29:57
Postat av: Bengts

How come I don't believe you, H? ;)

2009-03-28 @ 02:19:01
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: Å

Så du är rik alternativt driftig och jobbar bara för pengarna, Bengt?

2009-03-28 @ 10:49:32
Postat av: Bengt

Det är inte mig som de avser höja skatten för och jag driver inte heller företag så jag förstår inte frågan? Incitamentet att jobba är ju samma för mig som för dom, att dra in pengar och vill jag dra in mer pengar får jag jobba hårdare, bli mer driftig, utbilda mig mer etc.

2009-03-28 @ 10:53:54
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: Å

Ok, så du jobbar bara för pengarna.

2009-03-28 @ 11:17:37
Postat av: Bengt

Ja, sen finns det ju faktorer som påverkar var och med vad jag jobbar men det finns inga altruistiska skäl till att jag jobbar, nej...

2009-03-28 @ 11:19:56
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: Å

Det finns inga altruister, men det finns människor som inte motiveras av pengar och det finns andra skäl att arbeta.

2009-03-28 @ 11:23:11
Postat av: Bengt

Jag ber om ursäkt. Upplys mig ändå! :) Vad för skäl?

2009-03-28 @ 12:31:04
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: Torbjörn

Skulle jag få min lön utan att gå till jobbet skulle jag gjort något annat än det jag gör (skriva en bok, utveckla ett spel... osv). Jag tror att detta gäller en stor majoritet av alla löntagare.



Därför är det fånigt att bestraffa dem vars skicklighet efterfrågas som mest på arbetsmarknaden. De betalar redan högre % och även om de betalat SAMMA % så betalar de i faktiska kronor mycket skatt till det allmänna. Det senare tycker jag är utmärkt skattepolitik.



Att bestraffa arbetare som jobbar hårt är korkad skattepolitik. Elementär incitament-teori säger att om man belönar folk för att göra något så är det troligare att de gör det. Om man bestraffar någon för att de gör något, så är det troligare att de INTE gör det.



Eller i skattesammanhang - att de lägger massa tid på att skatteplanera, vilket bara gynnar revisorer möjligtvis och ofta leder till MINDRE skatteintäkter än om man inte försöker straffskatta framgångskrika arbetare.

2009-03-28 @ 12:32:05
URL: http://www.freekick.org
Postat av: Å

Bengt: Torbjörn och jag diskuterade detta i ett tidigare inlägg. Politikerna älskar ordet utanförskap, och det har inget med pengar att göra. Arbete ger mer än pengar.



Torbjörn: Jag har svårt att se inkomstskatt som en straffskatt. Man tjänar ju fortfarande mer ju mer man jobbar.

2009-03-28 @ 12:41:24
Postat av: Bengt

Åsa: jovisst, det ger massa fluffiga saker som identitet, social samvaro, känsla av nytta. Massa saker som man kan få om man gör som Torbjörn säger också och förverkligar sig själv genom något som verkligen intresserar dig som individ. Varför är arbete det enda som kan fylla de mjuka behoven?

2009-03-28 @ 13:06:29
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: Å

Jag har ett väldigt långt svar på det, som vi kanske kan ta muntligen någon gång.

2009-03-28 @ 15:10:04
Postat av: Torbjörn

Åsa: Jag tycker alltså att inkomstskatt är bra. 30% (till exempel) går till allas bästa. Det innebär att de som tjänar mycket ger mer till det allmänna (i rena kronor räknat).



Det jag inte tycker om är en progressiv inkomstskatt eftersom det gör att det blir mindre och mindre lönsamt att jobba ju mer eftertraktad man är på arbetsmarknaden. Det är varken rättvist eller ger incatement som är bra för samhället (eftersom samhället tjänar på att dessa människor jobbar mycket).



Alltså ger progressiv inkomstskatt möjligen en skön känsla för dem som tjänar lite, men är totalt ändamålsoenlig och skadar dem som tjänar lite i längden eftersom de är beroende av de mest framgångsrika (i pengar räknat på arbetsmarknaden - inte som människor) för att samhället skall ha råd med all välfärd vi vill ha.

2009-03-29 @ 13:54:25

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0