Mat?

Det har väl redan framgått men jag tillhör inte sorten som oroar mig värst över debatten om E-nummer och annat. Det mesta är ju ändå naturliga extrakt av saker som man piffar upp, stärker eller konserverar maten med. Rädslan ligger nog mer i okunskapen än i ett reellt hot mot vår hälsa även om det såklart är charmigt att kunna köpa så naturlig mat som möjligt. Jag köper gärna ekologiskt eller betalar lite mer för finare produkter som smakar bättre, mer hemlagat om man så vill.

Men det finns tydligen en gräns för när även jag börjar tycka att det gått lite för långt. Som de här raggmunkarna som SvD skrev om i förra veckan. Alltså hallå. Bättra, konservera, dryga ut, ok då. Men att helt ta bort huvudingredienser som dessutom är basvaror såsom ägg och mjölk ur en simpel rätt som raggmunk och stoppa in en massa annat. Nä, foul play säger jag då! The bottom is nådd. Fem ingredienser normalt, 12 i denna och då saknas 2 av de ursprungliga?! Nä dra mig på en liten vagn...

Upprördheten är mest beroende på att jag tycker det har spårat ur lite för mycket när man inte kan lita på att raggmunk åtminstone innehåller det den borde innehålla om än kraftigt utdrygat och fifflat med på andra vis.... Raggmunk ska innehålla potatis, ägg, mjölk, mjöl och salt annars är det inte raggmunk längre och borde inte få säljas som det. Cynikern inom mig tänker ändå att "du vänjer dig nog vid det också"... om 20 år finns väl ingen maträtt kvar med äkta oförvanskade råvaror. Men jag önskar att det inte blir så.

Och jag som inte ens gillar raggmunk...

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0