Mot Kanten av Atlanten

Eller En Kontinental Drift. Kärt spex har alltid många namn :) Förra helgen (ja, jag har inte haft lust att blogga på ett tag) så var jag för första gången och såg det så kallade Holgerspexet. Holgerspexet är hälsouniversitets studentspex som ges en gång om året, precis som det andra spexet (LIU:s). F.ö kan nämnas att det andra spexet fyller 30 år i år och därför ges ett jubileumsspex med bara 3 föreställningar i slutet av denna månad. Jag har förstås biljetter :)



Men Holgerspexet då. Eftersom det var första gången jag såg det så visste jag inte vad jag skulle förvänta mig och jag hade nog fördomar om att det inte skulle vara lika bra som det andra spexet. Det blev både bekräftat men också satt på rejäl skam. Upplägget är detsamma som det andra spexet, killar spelar i huvudsak tjejroller och tvärtom, ordvitsar, allitterationer, publikinteraktion med omstart, baklänges, buuuh och vadhelst man kunde komma på att ge skådisarna göra. Dock ingen snapsvisa. Medan jag tycker att LIU-spexet stelnat lite i formarna de senaste åren och skådisarna nästan lipat illa åt att behöva göra omstarter så var det mycket bättre drag i det här, riktigt skojigt.

Holgerspexet använde också både en kör och dansare, något jag inte sett i LIU-spexet. Tyvärr så tyckte jag att man överanvände dansarna då de var med under samtliga sångnummer och poängen med det var inte riktigt uppenbar för mig, det kändes lite som "kolla vi har dansare". Första akten saknade tempo och var allmänt splittrad medan andra akten blev riktigt bra. Jag saknade "Ett spex ska byggas av glädje" som avslutning men det är ju det andra spexets signatur men vid det här laget sitter i ödlehjärnan att sjunga det efter ett spex :)  Hursomhelst, jag kommer helt klart att se Holgerspex även i framtiden. Rekommenderas!

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)
Postat av: PC

Det är någonting speciellt med studentspex och studentmusik.



F.ö är din blogg riktigt kul att läsa och med många andra inspirerade den mig till att börja skriva igen!

2009-11-20 @ 18:34:06
URL: http://pcreithe.wordpress.com
Postat av: Bengt

Tack PC :) Alltid roligt om man kan inspirera.

2009-11-22 @ 20:36:03
URL: http://sbb.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0