Spin the Spin, Loop the Loop & Roll the Roll :)

När jag var nere på klubben i fredags så träffade jag på vår flyglärare L och vi pratade lite om den prova-på-lektion som nyligen aviserats. En lektion i spinn och lite grundläggande ava :) Vi kunde då inte hitta någon lämplig tid eftersom jag jobbar och dagarna nu är så korta plus att han inte gärna jobbar helger. Men när jag kollade bokningen idag så fanns ett ledigt skolpass i SE-LCU med L som lärare, visade sig att han fått ändrade planer i helgen \o/



Vädret var lite tveksamt bara men vi bestämde oss för att i alla fall åka ner och kolla läget närmre. L var hygglig och hämtade mig hemma så jag slapp cykla. Met. dissade oss men vi träffade en kille som just varit ute och flugit han berättade att det var klart över hela "slätta" och dassigt bara precis över stan. Vi drog förstås iväg så fort det bara gick :)

Först så hade vi lite teorigenomgång och pratade igenom alla de grundläggande ava-manövrerna och några till, lite säkerhet och en del om kärran. SE-LCU är en American Champion Aircraft Bellanca Super Decathlon 8KCAB (nästan stamtavelnamnlängd på det där) som jag har flugit några pass i den tidigare men aldrig blivit klar med en formell inflygning på. Det var 2001 så det var som att börja om på nytt. Så, nytt flygplan, nytt med sporrställ, ny lärare, ny utrustning, nya manövrer, upprepade höga G-belastningar... det mesta var faktiskt mer eller mindre nytt för mig idag så det var upplagt för hög arbetsbelastning hela passet.

Jag kan väl erkänna att jag inte är helt utan erfarenhet av ava och G-belastning sedan tidigare men det var länge sen det också, gamla synder nu, men det jag skulle uppleva idag var något helt annat! Vi tankade, spenderade 10min i svettigt slagsmål med alla remmar från både fallskärm och bälte, vevade igång, taxade ut och kom i luften. Först klättrade vi till runt 5000ft och började med några gungor. L visade alla manövrer en eller två gånger före jag fick prova på.

Gungor används ofta för att mjuka upp lite och får lite känsla för roderharmonin i kärran. Sedan blev det branta stigande svängar (svårare än det låter) och så vidare till looping. Looping är en barnsligt enkel manöver egentligen, enklare än gungor i mitt tycke. Ta upp farten till 150mph, ligg rakt på vingarna, dra spaken åt dig lugnt men bestämt, titta bakåt så du ser horisonten så snart som möjligt, dra av gasen lite efter toppen och dra hårt för att hämta hem på nedvägen. Inget fiddel med sid- eller skevroder.



Det som är värre är faktiskt att få till en bra roll. Roll ser lika enkel ut från backen men innehåller ett stort mått av koordination av alla roderytor. Först fick jag till några riktigt bra, sen några rätt kassa och i slutet av passet var jag sur på det så jag gjorde några till som blev bättre igen men inte super :) Nästa manöver blev hammerhead. Boy, nu började det bli svettigt. Fart 120-130mph, titta åt sidan och dra hårt i spaken till du når straxt innan vertikalplanet. Sparka fullt sidroder åt det håll du vill komma och skeva mot för att kompensera för sidrodrets sekundära verkan. Sen rätt ner, av med gas, hämta hem. Sweet! Men efter 3 sånna så hade jag en liten föraning av illamående så vi pausade lite, klättrade till lite högre höjd, jag tog ett par djupa andetag och sen var det lugnt igen.

Vi gick vidare med kubanska åttor. L visade ett par men jag avstod från att försöka då jag vid laget var lite mosig i skallen och kände att det blev för många grejer i följd att hålla reda på. Istället gick vi över till inverterad flygning! Vi drog åt alla remmar lite extra, trimmade framtungt och sen rollade L runt och och så låg vi inverterade typ 20s, det var helt klart nåt nytt, shit! :) Efter det gick vi över till dagens paradnummer, spinn.

Spinn är en såndär manöver som man lärt sig sen man var 3 skitar hög att "spinner man så dör man", typ. Jag har en hälsosam, kanske nästan överdrivet stor respekt för den manövern, det känns farligt. Eller kändes. Jag har spunnit förut men det var 1990-03-17... Nu spann vi 4 gånger från 8000ft, 3 varv (2500ft höjdförlust). L visade en gång och jag körde 3 själv. Det är ju kul!!! Tomgång, ta upp nosen till stallvarnaren tjuter, spaken helt i magen, fullt sidroder och lås fast så. Kärran skakar till och tvekar en sekund, nästan som den tänker "vafan gör du?!" och så, Departure! Efter 3 varv fullt sidroder i motsatt riktning och släpp efter på höjdrodret. Rotationen upphörde nästan omedelbart.

Nu var jag mätt för dagen och vi bad att få sjunka tillbaka för landning och jag smekte ner oss i en perfekt "trepunktare" och L undrade om det var nybörjartur eller skicklighet, jag tillstod förstås ihärdigt att det var det senare :) 1:06h blev det totalt och jösses, man var lite matt i pälsen efter det men vad kul jag hade haft! Och nyttigt lärorikt förstås! G-mätaren bevisade att +4G och ±0G hade uppnåtts under turen. Man rensar alltid bort lösa föremål före avapass men checklistor... vad göra? Tja, de får flyga runt lite, en av dom hittade vi i takfönstret efter landning :D

Med hänsyn till hur onormalt tufft det här passet varit så fick jag ändå god kritik på hur det hade gått och det var ju kul! Skitkul upplevelse! Rekommenderas till alla både kul och extremt nyttigt!

Daddy, daddy, can I go again!!??!! Please!!!! :)

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)
Postat av: Pia

Va kul :D Glad för din skull

Tur att ni inte hade en hund där bak bara... ;)

2009-11-02 @ 09:44:17
Postat av: Bengt

Voff :)



http://www.youtube.com/watch?v=z54_d7j-7cc

2009-11-02 @ 10:00:51
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: M

Något som jag längtat efter länge att pröva på! Vad kostade kalaset totalt?



/M

2009-11-02 @ 13:42:04
Postat av: Bengt

Tja, svårt att säga beroende på rabatter och annat du har eller inte. Det blev 1,3 tacho specialskolning för mig vilket ger jobbiga 2700:-... :/

2009-11-02 @ 13:47:36
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: M

Ouch!!! Det svider, trots att det verkar roligt.



/M

2009-11-02 @ 14:28:27

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0