Ooo-UPS

Oups säger jag. Beställde saker från USA via nätet häromdagen som så mången gång förut. Jag har tidigare fått inbetalningskort i efterhand på moms+tull några gånger så det var väntat. Men det jag inte var beredd på var samtalet jag fick igår vid 20:45-hugget. Då ringer min iPhone till vilken jag inte lämnat ut numret mer än till ett fåtal (och definitivt inte till leverantören). Kände inte igen numret och tänkte "nån som ringt fel" och svarar.

Nejdå, då är det UPS som ringer och tjejen i andra ändan förklarar att de fått in ett paket som jag måste betala dessa avgifter för och sen kommer kronan på verket, hon ber mig att uppge mitt kreditkortsnummer till henne! Över telefon?! Till en vilt främmande människa som säger sig ringa från UPS?! Skulle inte tro det du. Inte för att jag inte trodde henne men alltså, in this day and age med massa bluffmakare och kortsvindlare, man gör inte så! Det är bara fel! Hon sa "jag matar in det här på en krypterad websida så det är helt säkert". Yeah right. Varför kunde inte jag göra det själv då så jag själv kunna se att det var säkert?

Jag bad att få ett telefonnummer jag kunde motringa henne på för att verifiera att hon verkligen var från UPS eller att hon kunde maila mig detaljerna. Det blev det sistnämnda och det kom ett mail med korrekt avsändare och trovärdig PDF-bilaga. Idag ringde de igen om att paketet kommit och de undrade om jag är hemma, viket jag förstås inte är. Då framkom att jag kunde betala avgifterna när jag hämtade paketet istället för ovan nämnda metod. Tack för det!

Kollade Eniro efter det och upptäckte att de redan har uppgift om mitt nya nummer hos Telenor (iPhone) så där var förklaringen till det.

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0