R.I.P Geocities

Back in the day när webben var ung så fanns det "bara" ett ställe ett vara på om man enkelt ville testa att hacka lite HTML - Geocities. Gratis hemsideplats för alla glada Internetpionjärer (jaja, slå mig inte nu). Geocities var uppbyggt lite som en virtuell värld där man valde "grannskap" (homesteads) efter intresseinriktning och så bodde man på en adress i det grannskapet.

Precis som undertecknad som fanns på http://www.geocities.com/capecanaveral/2370/. Där låg min allra första hemsida från 1994 och ett par år framöver. Såhär såg den ut :)



Allteftersom så förföll Geocities, Yahoo! köpte det och gjorde (som vanligt med Yahoo) allt fel varpå användarna stack till bättre gratis (och reklamfria) webhotell. Geocities har fört en tynande tillvaro länge och nobody in their right mind har velat hänga alltför länge där.

Yahoo! fattade till slut det oundvikliga beslutet: att lägga ner det som förvandlats från det tidiga Internets stöttepelare och tummelplats till en veritabel soptipp för sedan länge övergivna amatörhemsidor.

Dom av oss som var med redan då, vi med sexsiffriga ICQ-nummer, vi som upplevt 2400bps modem, Mosaic, Trumpet Winsock, FidoNet och UUCP-gateways, vi tar av oss hatten idag.

Vila i frid - Geocities!

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)
Postat av: Pia

Fy faan va gammal du måste va! ;)

2009-10-26 @ 21:19:20
Postat av: Bengt

/me is a great old one :)

2009-10-26 @ 21:21:40
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: Åsa

Jag la upp saker på Geocities, men de försvann efter ett par veckor. Hände vid ett par tillfällen. Jäkla instabilt!

2009-10-26 @ 21:28:13
Postat av: Tjäder

Jag vet inte vad jag ska bli räddast för - att jag känner till allt du pratar om och har använt det, även UUCP-adresser (f109a!anders) eller att du sparat geocities-sidan ;-)

2009-10-26 @ 21:41:02
Postat av: Bengt

Haha :) Ja, bra fråga. [email protected] här (Jesper Bröndums brygga mellan Internet och FidoNet). Jag har lite gamla webbar sparade, kul juh.

2009-10-26 @ 21:47:31
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: E

Sexsiffrigt UIN? Check.

2400 bps modem? Check.

Mosaic? Check.

Resten har jag inte ens hört talas om. Tur det kanske.

2009-10-26 @ 22:06:32
Postat av: Bengt

Du är inte helt bortom räddning Monsieur E :)

2009-10-26 @ 22:08:29
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: Bengt

Åsa: Det Stora Bitätarmonstret åt ofta där ;)

2009-10-26 @ 22:13:07
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: Karin

neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeej Nu är mina hemsidor borta... snyft

2:203/hur var det sen?

2009-10-26 @ 22:40:22
Postat av: Henrik

Aaah. Jag hade sjusiffrigt UIN, började min bana med netscape, minns visst trumpet winsock på ett 14400-modem och var för häftig för FIDOnet (runt 96-97 införskaffades modem - tvärt emot datainspektionens generalsekreterares rekommendation).



Jag minns min första hemsida (som jag aldrig tänker återpublicera, lika bra den gått i graven - jag skyller på min jämförelsevis låga ålder) men den låg inte på geocities.



Tjänster kommer och går, så äre. Det är väl snart bara telia kvar i .se där man kan böka upp folks gamla hemsidor ifrån mitten/halvslutet på 90-talet, vilket är lite synd.



Men, seriöst. Jag har svårt för att acceptera att IT-bubblan snart är 10 år bort, och vill nästan tillbaka till när internett var nördigt, calypso hade värdelös internet-reklam med en kille med en våg i håret som reklam för 33.6k-modem, där strax innan IFPI och MPAA hade börjat hata internett och politikerna mest betraktade det som en fluga.



Det var mycket som var bättre då. Allt utom tekniken.. ;)

2009-10-27 @ 06:46:36
Postat av: Bengt

Karin: 2:204/401.2 hade jag, jag var "point" på Nordic BBS :) *stolt*



Henrik: home*.swipnet.se är en guldgruva också ;) Ja, det var roligare förr när det var nytt och lite unikt att kunna något om det. Men erfarenheterna man förvärvade då hjälper fortfarande till, man fick en helt annan kunskap om hur det funkar än vad man får nu.

2009-10-27 @ 09:53:05
URL: http://sbb.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0