Ett Liv Offline

På senare tid har jag stött på några människor i min egen ålder som helt frivilligt lever på "fel sida" av the Digital Divide. Det känns lite som att det går en linje rätt genom min generation och en del har hamnat i IT-åldern medan andra blev kvar i den förra eran. För de flesta yngre människor idag finns inte livet utan en dator eller telefon kopplad till Internet. Själv hamnade jag i IT-generationen tack vare det teknikintresse som jag alltid haft.



Men vad hände egentligen med de som idag bara är i 30-40-årsåldern och inte ser vitsen med att ha en dator, eller Internet för den delen? Jag är förundrad. Det blir ju allt svårare att klara sin vardag utan då man förutsätts ha tillgång till mail eller web. Jag blir lika paff varje gång jag får svaret att "jag läser inte mailen så ofta, kanske en gång i veckan". Jösses! Då kan man ju lika gärna skicka snigelpost :) På något vis ställer man sig nästan utanför samhället och samtiden.

Men på ett annat sätt kan jag förstås avundas de som kan vara så laid back och inte absolut måste vara anträffbara hela tiden och bli "infostressade", men jag får ändå inte riktigt ihop det. Does not compute. :)


Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)
Postat av: Pia

Du vet vilken sida jag står på. Men det är skönt ändå att ta en vit vecka/dag/kväll ibland. Det finns massor att göra som inte innefattar tangenter o skärm. Testa vetja! Du kanske slipper din ständiga ryggvärk på kuppen ;)

2009-09-27 @ 19:53:40
Postat av: Ernest Laverdure

Balansen mellan infosamhället och det gamla systemet är inte lätt att hålla. Själv tar jag datorfria dagar ibland vilket är förbaskat skönt.

Är det någon som vill nå mig så kan de ju alltid ringa mig, det är faktiskt ganska trevligt att tala med varandra också och inte mara skicka e-post.



Men å andra sidan så finns det de som påstår att jag aldrig är anträffbar bara för att jag inte svarar på deras e-post inom en timma, det gäller nog att man avtalar hur man skall kommunicera så löser sig det mesta.

2009-09-27 @ 21:51:01
URL: http://laverdure.blogg.se/
Postat av: Åsa

Jag ser ingen skillnad på mitt liv online och mitt liv RL. De går i varandra. Jag kan svara på mail via fast telefon eller tvärtom. När jag har sett en film går jag ofta till www.imdb.com och istället för uppslagsverk har jag Google. Vit vecka skulle motsvara att lägga upp alla böcker på vinden en vecka, att ta paus från omvärlden genom att inte lämna huset, eller att låta bli att svara i telefon, fast såväl som bärbar. Varför göra livet svårt för sig, liksom?

2009-09-28 @ 08:30:47
Postat av: Bengt

Intressanta och tänkvärda infallsvinklar, helt klart! Men visst är man mer nåbar nu än förr och det gör ju en skillnad, en stress eller infostress, alltid vara tillgänglig, alltid vara informerad, högre tempo. Visst kan man behöva hoppa av hamsterhjulet ibland, det behövde man förr också men då åkte man ut på landet eller möjligen flydde landet. Nu finns ju Internet och telefoni överallt, no excuse. Och visst är det underbara och praktiska hjälpmedel som vi har tillgängliga nuförtiden, mycket bättre, mycket aktuellare, mycket billigare än förr så varför isolera sig som sagt. Men balansen kan vara svår att hitta för den som likt undertecknad har en inte oväsentlig del av sitt sociala liv på neeeeetet.

2009-09-28 @ 22:00:43
URL: http://sbb.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0