SBB Goes Tornuggla

Nej, tyvärr inget flygledartorn, move on aviation geeks! I söndags smet jag förbi invigningen av "Tornet" - Linköpings högsta hus (domkyrkan är dock högre). Tornet är 19 våningar / 64m högt och rymmer lägenhetshotell och Stångåstadens kontor (allmännyttan).

Bilderna är klickbara för större.


Fasaden är inte precis vacker men man vänjer sig. Det är väldigt fint i solnedgång i alla fall...

En av dagens aktiviteter var att rappellera nerför tornet....

... nästan nere.



Lätt konferensrummet med bäst utsikt i stan :) Lite avis blir man...

Här skulle jag också kunna tänka mig att inta min fika...



Resecentrum och del av Steningeviadukten.

Trappan mellan våning 18-19 som är konferenscenter.

Högsta scenen i stan :)

Lite liveunderhållning bjöds det också på.

Tornbyvägen med Tornby Park och Roxen vid horisonten.

Där! :D



Final bana 11 på ESSL.



Ett av lägenhetshotellrummen visades också. Här kan man bo för så lågt som 295:-/natt om man hyr en hel månad. Det är en lägenhet mer eller mindre alltså med eget kök, badrum och städning en gång/vecka. Klart vettigt alternativ till att bo på vanligt hotell eller köpa/hyra en övernattningslägenhet.





Dagen till ära så hade man hisspojkar också. Vaddå töntigt.. men... jaja :) Hissarna ska vara bland de snabbare i Sverige vill man påstå men den hisnande känslan som jag upplevt i hissar i riktigt höga byggnader utomlands uteblev helt. Bra betyg till hissen eller bara inte så märkvärdigt... who knows? :)

Dessutom bara 2 hissar... feltänk! Inte ens en varu-/servicehiss finns.

Jag som är så van att se stan ovanifrån blev ändå positivt överraskad över att få se den från lite mer lagom nivå. Annars är det ju stan från 0ft eller min. 2000ft som gäller. Här hade man lagom trevlig höjd för att se allt och dessutom tid och avkoppling att njuta av utsikten. Mycket trevligt!


Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)
Postat av: Pia

Utsikten är läcker om man tittar långt utåt. Men neråt är det fasiken inte vackert. Huset i sig är tjusigt inuti enligt vad jag kan se på bilderna.

2009-09-02 @ 12:29:13
Postat av: Bengt

Nä, slakthusområdet och rangerbangården är ju inte så sexiga men om man höjer blicken en aning så :)

2009-09-02 @ 13:01:33
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: David

Heter det inte reppelera? På lördagen var det ju några fallskärmshoppare som damp ner på gräsplan bakom Farmek,snyggt med den röda röken!! Mvh David

2009-09-03 @ 08:49:44
Postat av: Bengt

David: intressant att du reagerade på rappellera. Jag hade en mailutväxling med Stångåstaden då de använt uttrycket "repilera" i sitt annonsmateriel (helfel!). Repellera=stöta bort (magnetism t ex). Jag har lärt mig rappellera från de som sysslar med det och rättstavningen i min Firefox har ordet med. Hittar inte så mycket om det på nätet men jag tror jag ska forska lite till... möjligen är rappellera ett låneord från franskan men vad i svenskan är inte låneord från andra språk..? :) Intressant är det. Finns ej med i SAOL på nätet. Mystiken tilltar..

2009-09-03 @ 09:09:57
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: David

Ok,då vet jag bättre nu Bengt! Mvh David

2009-09-03 @ 18:19:33
Postat av: Pia

hmmm... jag är nästan 100 på att det är repellera man säger när man skuttar nerför berget i ett rep. Och det stämmer ju bra om du B säger att det betyder stöta ifrån.

2009-09-07 @ 12:58:32
Postat av: Bengt

YES! Ibland gillar jag att se när mina skattekronor jobbar :)



http://www.sprakradet.se/5451



Rappellera:



"Av detta franska lånord finns det mängder av felstavningar, varav repellering är en mycket spridd variant i svenska texter. "

2009-09-07 @ 17:59:02
URL: http://sbb.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0