CPL - I Has It!!! :D

Gårdagen blev en omtumlande upplevelse. Jag åkte till Kungsair på morgonen för ett pass tvåmotor med engine-failure-övningar. Vädret satte P för det med moln på 600ft så vi bestämde att försöka senare. Samtidigt så kom Sven-Erik med idén att kanske kunde uppflygningskontrollanten komma redan på fredagskvällen istället för tidigt lördag morgon. Det kunde han. Ojoj tänkte jag... väldigt trevligt att bli klar och inte behöva gå upp tidigt såklart men bara ett pass med refresh på nödprocedurer? Vill till att det går bra tänkte jag. Jag tog dagen ledigt från jobbet och åkte hem och sov en stund :) Vi kom iaf i luften framåt 14-tiden och körde ut och övade en del, satt väl ganska bra ändå till slut men jag hade inte haft något emot att få ett pass till egentligen.

Något jag lärt mig genom årens flygutbildningar är att Jag aldrig känner mig klar för en uppflygning, jag vill ha mer träning, känna mig riktigt säker men erfarenheten säger också att det ju alltid gått bra hitintills, och att läraren nog faktiskt vet när man är mogen. Jag var inte överdrivet nervös men ändå inte helt komfortabel. Dessutom skulle jag ju flyga med en kontrollant jag inte träffat tidigare. Vädret var fortfarande inte tillräckligt bra så det var lite osäkert in i det sista om det skulle bli något. Jag hade fått planera för en sväng till Linköping, Stegeborg, Nyköping och tillbaks till Norrköping, men det hade inte gett oss tillräcklig höjd för att köra airworks. Blev en hastig omplanering istället och iväg till Linköping, Jönköping och sen tillbaka.

Vi drog iväg och det hela gick ju tydligen ganska bra eftersom jag kom hem med ett rykande färskt CPL i bagaget :D Jag var inte helt säker på hur det hade gått och vad "domen" skulle bli men på väg hem från Jönköping så satte han GPS:en på Direct->ESSP och sa "det här gick väl bra" och då visste jag, men jag var långt ifrån nöjd med min insats. Men bättre det än att jag känt mig som "kungen" och sen fått veta att jag gjort en massa misstag :) Så länge man inser och korrigerar sina missar så är det ju bra!



Efter en natts sömn så börjar det väl sjunka in lite grann men det tar nog ett tag till innan jag verkligen fattar vad som hänt. 2 års ansträngningar (eller egentligen en livsdröm sedan 11 års ålder) har nu nått nästan ända in i mål! Jag kan nu titulera mig pilot, eller trafikflygare, eller... men vissa vill ju förstås mena att man ska ha jobb också innan man får det men det skiter jag i ;) Det får bli nästa steg. Nu ska jag njuta lite och sen börja planera för MCC-kurs. Och så får vi se hur jag ska ha råd att lösa ut certet... :) Verket har ju fortfarande så märkvärdigt dyrt skrivarbläck... hihi.

YES!

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)
Postat av: David

GRATTIS Bengt!!! Drömmen är att du blir styrman på Nextjet så får du den stora äran att svänga in över Björs med Köpenhamnsplanet ibland!! Återigen stort Grattis! Mvh David

2010-04-10 @ 15:23:40
Postat av: Sven W

Stort grattis!

2010-04-10 @ 15:58:51
URL: http://svenw.wordpress.com
Postat av: Ernest Laverdure

Tlllåt även mig att framföra de varmaste gratulationer !!!!!

2010-04-10 @ 16:41:16
URL: http://laverdure.blogg.se/
Postat av: Niklas Larsson

Grattis!

2010-04-10 @ 20:54:48
Postat av: Anonym

GRATTIS!



Som present får du SNART min livshistoria. ;)

2010-04-10 @ 21:57:47
Postat av: F

Grattisar!!! :D

Jag får det till att gamen var examenator..?



2010-04-11 @ 13:22:02
URL: http://lae.blogg.se/
Postat av: Bengt

Tack, tack allihop! Varit ute och flugit en sväng idag med i det vackra vädret för att fira. Bara flyga utan lärare och kontrollanter och andra gamar ;)



David: ja, vem vet, "gamen" sa att vi lite äldre är attraktiva för regionalbolagen som vill ha folk som stannar :)



F: det var det nog, gammelöverstagamen himself :) Kjell Nordström.

2010-04-11 @ 14:11:13
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: Calle

Congratulations Bengt ! Grattis, I am very happy for You, after all that effort, must be feeling very good. Just let me know when You want more B737NG experience prior to any future assesment or sim chk. Mvh, Calle.

2010-04-11 @ 20:24:50
Postat av: Magnus Johansson

Gratulerar! Härligt att allt har gått bra. Då kanske du kommer med de stora kärrorna och drar över Öland så småningom.. :-)



/Magnus

2010-04-11 @ 20:44:05
Postat av: Bengt

PC: haha, det var fint :) Tänk på att den bara blir längre och jobbigare att teckna ju längre du väntar :)



Calle: tack! Låter finfint det, vi kan alltid hoppas att det blir 737 i framtiden.



Magnus: ja, får iaf se till att landa med en lite kärra hos dig till sommaren som vi ju pratat om!

2010-04-11 @ 21:00:51
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: Johan Svanberg

Grattis Bengt!



/Johan

2010-04-11 @ 21:40:01
Postat av: JB

Grattis mannen

2010-04-11 @ 21:52:07
Postat av: Bengt

Tack :)



JB: en polare till dig från .sa går på Kungsair nu för konvertering.

2010-04-11 @ 23:39:37
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: M

GRATTIS!!!!

2010-04-12 @ 14:48:48

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0